اعلام آمادگی عارف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

 محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در نشست خبری بنیاد امید ایرانیان که امروز دوشنبه برگزار شد؛ گفت: یک سندی در بنیاد تدوین شده و از همین رو ما این جلسه را تشکیل دادیم تا این سند را رونمایی کنیم.

او ادامه داد: تقاضای ما از نخبگان این است که این سند را نقد کنند، این سند یک نگاه دراز مدت و راهبردی به مسائل کشور داشته و اساس آن با نگاه به مسائل اقتصادی است و معمولا بنیاد ایرانیان در انتخابات اسناد راهبردی خود را منتشر می کند.

او ادامه داد: با توجه به تجربه موفقی که از دولت اصلاحات داشتیم همه اذعان دارند که برنامه سوم توسعه موفق بود و ما اصلاحات ساختاری خوبی را انجام دادیم که البته در روند اجرا متوقف شد. به همین دلیل ما همچنان تاکید ما برای ادامه مسیر بر اصلاح ساختاری حکمرانی سیاسی و اقتصادی است که برای اجرایی شدن این سند نیاز به وفاق و همدلی داریم.

این چهره اصلاح طلب افزود: همانطور که گفتم حضور در صحنه انتخابات نیاز به فکر و بررسی دارد و به همین دلیل، ما در بنیاد باران برای اصلاح ساختاری کشور و رفع مشکلات، برنامه عبور از شرایط سخت را تدوین کرده ایم.

عارف گفت: اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من با هدف جذب نیرو‌های بهتر و جوان تر در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد به او کمک می‌کنم، اما اگر ببینم شرایط کشور نیاز دارد وارد صحنه خواهم شد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: اگر خود من آمدم که از سند استفاده می‌کنیم و اگر خود من نیامدم، سند را در اختیار رئیس جمهور بعدی قرار می‌دهم.

عارف تصریح کرد: شرایط کشور شرایط انتخابات پرشور نیست و مردم شوری ندارند، اما خوشبختانه در هر دو جناح کاندیدا‌های بسیاری داریم و ما باید به دنبال این باشیم که انتخابات پرشور برگزار شود.

عارف گفت: در آستانه انتخابات ١۴٠٠ سند راهبردی توسط بنیاد تدوین شده که رویکرد درازمدت و راهبردی به امور کشور دارد و محلی برای اظهار نظر چهره‌های نخبه و عالم کشور است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به برخی محور‌های سند ادامه داد: چالش‌های بزرگ کشور هیچ راهی جز راه حل علمی و استفاده از تجارب دنیا ندارد و البته سند سمت و سوی اقتصادی دارد و اولویت آن مسایل پیچیده اقتصادی است. نگاه ما استفاده از تجربیات دولت اصلاحات است و اگر بخواهیم نامی برای برنامه سوم بگذاریم برنامه اصلاح ساختاری است.

وی با بیان اینکه در کشور ما سلیقه‌ای عمل می‌شود تصریح کرد: در عمل در همه دولت‌ها به دنبال راه حل کوتاه مدت هستیم و در این سند تاکید بر راه راه حل درازمدت و حکمرانی اقتصادی مدنظر است و برای اجرایی شدن آن نیاز به وفاق و همدلی همه مسوولان داریم و همه مسوولان باید باور کنند که مشکلات باید رفع شود و مردم نیز امیدوار شوند و اطمینان پیدا کنند که این اصلاحات باعث حل چالش‌ها می‌شود و از گروکشی‌های سیاسی پرهیز می‌شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: روند شاخص‌های عدالت اجتماعی و توسعه رو به افول است و وضعیت سرمایه‌های طبیعی و اقتصادی و سرمایه‌های اخلاقی مثل امید جای نگرانی دارد. شرایط کشور با ظرفیت‌های موجود مناسب نیست و سرمایه‌های زیادی از دست دادیم و با کاهش سرمایه‌ها رو به رو هستیم. علاوه بر این نگران سیل مهاجرت نخبگان هستیم.

وی در خصوص وضعیت انتخابات ١۴٠٠ گفت: من نگران حضور مردم در انتخابات هستم و مهمترین وظیفه رسانه‌ها در شرایط کرونا دعوت به استقبال مردم در انتخابات است.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم ادامه داد: نگرانی‌هایی از طولانی شدن صف‌ها وجود دارد و امکانات لازم برای افزایش صندوق‌های رای وجود ندارد. اگر مشارکت بالای ۵٠ درصد باشد شانس کاندیدای اصلاح طلب برای ریاست جمهوری نیز افزایش پیدا می‌کند.

عارف عنوان کرد: رئیس جمهور در اجرا موانعی دارد، اما می‌تواند اقدامات موثر انجام دهد. ما در دولت اصلاحات تمام برنامه‌ها را اجرا کردیم.

وی ادامه داد: در مجلس نیز فراکسیون امید خوب عمل کرد و اصلاح‌طلبان زمانی که به مردم میثاق می‌دهند مطمئنا به سمت رفع آن پیش می‌روند.

عارف با بیان اینکه هر کاندیدای اصلاح طلبی رای آورد باید متعهد به برنامه‌های اصلاحاتی باشد، گفت: ما در دولت اصلاحات وعده دادیم تورم و بیکاری را یک رقمی می‌کنیم و عمل کردیم و وعده ساختار اقتصادی دادیم وعمل کردیم و تنها دولتی که نیرو‌های بدنه خود را کاهش داد، دولت اصلاحات بود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان عنوان کرد: اگر قرار باشد در کشور همدیگر را سرکار بگذاریم که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم.