عربستان به ضعف خودش مقابل ایران پی برده است

سید جواد حسینی کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد اخبار منتشر شده راجع به مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی به افکارنیوز گفت: قطعا عربستان که پای میز مذاکره آمده و بارها برای مذاکره پیام داده است نشان از ضعف عربستان است. آن ها فکر می کردند جایگاه بسیار ویژه ای درمنطقه دارند و تافته جدا بافته هستند. اما با توجه به تغییر رویکرد آن ها می توان گفت که متوجه آسیب پذیری خودشان شده اند.

وی افزود: به طورمثال آسیب پذیری عربستان در آرامکو به راحتی دیده شد. زمانی که یمن با دست خالی به شرایطی رسیده است که ارامکو را می زند و اقتصاد عربستان را دستخوش حوادث می کند نشان از این است که عربستان نمی تواند صحنه گردان منطقه باشد.

حسینی کیا عنوان کرد: بنابراین آن ها برای اقتصاد خودشان بیش از هرچیز نگران هستند و ازسوی دیگر نگاهش بر سیطره بر کشورهای عربی منطقه بود اما با چالش و مشکلات مواجه شده است اما ان چیزی که امروز برای عربستان مهم تر از هرچیزی است آن است که بتواند وضعیت موجود خود را حفظ کند.

این نماینده مجلس یادآورشد: از یک سو تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در منطقه و ثباتی که در منطقه دارد می تواند تاثیرگذار باشد. عربستان از قبل نیز پیام هایی برای مذاکره با ما ارسال کرده بود. قطعا در بطن قصه این مذاکرات و تغییر رویکرد سعودی ها می تواند به رفع مشکلات منطقه غرب اسیا و تنش های موجود کمک کند.

حسینی کیا گفت: یکی از حامی های مالی داعش در منطقه عربستان بوده و اگر سعودی ها تعهداتی بدهند که نسبت به داعش و برخی از گروه های تکفیری تعهد نداشته باشد و حمایت خودش را بردارد می توان انتظار ثبات را درمنطقه داشت.

وی در انتها تصریح کرد: درنتیجه به نظر می رسد عربستان به تمام خلاهای خود رسیده و پای میز مذاکره آمده است و متوجه شده اسیب پذیری کشورش بیش از هرچیز دیگری اهمیت دارد.