پشت پرده تغییر رویکرد عربستان برای مذاکره با ایران

  معین الدین سعیدی ، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز ضمن اشاره با اخبار منتشر شده درمورد مذاکرات ایران و عربستان سعودی بیان کرد: سیاست اصلی ایران درمورد مذاکره همان سه اصلی که مقام معظم رهبری به عنوان پیش شرط هر مذاکره ای مشخص کردند است؛ عزب، حکمت و مصلحت. اگر این سه شرط رعایت شود هیچ ایرادی ندارد که با تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم اشغالگر قدس ارتباط داشته باشیم و مذاکره کنیم.

وی افزود: مشخصا در خصوص کشورهای همسایه و قدرت های منطقه هم همین موضوع حکم فرما است. متاسفانه ما در روابط خودمان با عربستان سعودی دچار تنش های متعددی بودیم که عمدتا هم به نحوه رفتاری که طرف مقابل داشته است برمیگردد.

سعیدی ادامه داد: به هرحال نفس این موضوع که ارتباط با قدرت های منطقه و کشورهای همسایه بیشتر و بهتر شود اتفاق قابل احترامی است و این رویکرد وزارت امور خارجه هم از لحاظ مبنایی هیچ اشکالی ندارد.

نماینده مردم چابهار گفت: در واقع احساس نمایندگان مردم در مجلس یازدهم این است که عزیزان ما در حوزه وزارت امور خارجه از موضع عزت برخورد کنند که گاها همین تاییدیه و تکذیبیه در مورد دیدار با مسئولان عربستانی در عراق و بغداد بود خود نشان می دهد که یک رویکرد متقنی وجود ندارد و ما کماکان از مذاکرات با کشور عربستان سعودی به عنوان یک قدرت منطقه ای دفاع می کنیم هرچند که رویکردهای این دولت و به ویژه دشمنی هایی که در سالیان اخیر داشته است و نحوه عملکردی که در یمن داشتند و آن فاجعه انسانی که در آنجا ایجاد کرده است، بحثی باقی نمی گذارد.

او بیان کرد: اما به هرحال وزرات امور خارجه و دستگاه دیپلماسی ما باید از تمام ظرفیت های موجود جهت ارتباط مستمر با کشورهای منطقه استفاده کند. هرچه که قدرت منطقه ای و قدرت بازدارندگی ما بیشتر می شود مطمئنا حسابی که کشورهای همسایه در راهبرد سیاست های خارجی ما می کنند متفاوت خواهد بود.

سعیدی درانتها یادآورشد که از طرف دیگر انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات ها و نحوه رویکردی که آن ها اتخاذ کرده اند هم در این موضوع به تاثیر نبوده است و فرسایشی شدن جنگ در یمن و شکست های متعددی که سعودی ها در این جبهه داشتند در تغییر موضع عربستان موثر بوده است.