اولیانوف: ایده «برجام پلاس» کنار گذاشته شد

 میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در سخنانی گقت طرف‌های برجام هم اکنون توانسته اند یکی از موانع اصلی دستیابی به یک توافق را برطرف کنند و آن این است که آن‌ها ایده « برجام پلاس » را کنار گذاشته اند.

اولیانوف گفت برجام پلاس که نخستین بار از سوی آمریکا پیشنهاد شده و شامل محدودیت برنامه موشکی ایران و بارگیری راکت برای گروه‌هایی نظیر حماس در چارچوب برجام می‌شد، غیر واقعی و غیر سازنده بود.

او همچنین گفت مسکو قصد دارد تا مانع ایران از دستیابی به بمب هسته‌ای تحت هر شرایطی بشود.

اولیانوف تصریح کرد: همانطوری که یک ضرب المثل آمریکایی می گوید: شما سعی کردید با یک سنگ، سه پرنده را بزنید. به هر حال پس از این همه، اعمال محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران خیلی متفاوت از مسأله توسعه موشکی و امنیت منطقه است.

او همچنین افزود: مطلوب است که مذاکرات احیای برجام تا پیش از 21 مه تمام شود و شرکای اروپایی روسیه در برجام با این ارزیابی موافق هستند.

اولیانوف گفت توافق مقدماتی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که سطح قابل قبول بازرسی های آژانس را فعال می کند، در تاریخ 22 مه پایان می یابد.

نماینده روسیه همچنین اعلام کرد مذاکرات وین می تواند با موفقیت و بدون تماس مستقیم ایران و آمریکا به پایان برسد.

این دیپلمات گفت: من معتقدم این مسأله امکان پذیر است. پس از بازگشت برجام و پیوستن دوباره آمریکا به این توافق، طرف ها به شکل خودکار صحبت کردن با همدیگر را به شکل مستقیم آغاز می کنند.

گفتنی است پیشتر اولیانوف گفته بود ایرانی ها هنوز آمادگی مذاکره مستقیم با آمریکایی ها را ندارند.

اولیانوف همچنین گفته بود: مخالفت همه جانبه اسرائیل با این توافق تأسف برانگیز و غیر عاقلانه است.