خسارت شدید بارش های اخیر به کشاورزان/ صندوق بیمه کشاورزی اصلا در باغ نیست!

محمد وحیدی ، نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به بارش های اخیر در کشور و واردشدن خسارت به زمین های کشاورزی و باغات بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد باد و طوفان و سیل های شدید در سراسر کشور بودیم یکی از مناطقی که آسیب زیادی به آن وارد شد خراسان شمالی بود اما مشکلی که در این رابطه وجود دارد خسارت های وارده به زمین ها و باغ های کشاورزی است.

وی افزود: هر از چندگاهی خسارت های زیادی به بخش های کشاورزی استان وارد می شود اما با وجود اینکه کشاورزان زمین هایشان را در برابر حوادث طبیعی همچون سیل بیمه کردند مبلغ چشمگیری از بیمه دریافت نمی کنند.

وحیدی ادامه داد: بعضی مواقع این مبلغ تنها به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.  این در حالی است که پرداخت خسارت های بیمه به خودروهای بیمه شده اگر آسیب بدنی باشد تا ۱۰۰ میلیون تومان و اگر خسارت به تمام خودرو وارد شده باشد گاها تمام پول خودرو را پرداخت می‌کنند.  بعد چطور یک کشاورزمحصولات و زمین های خود را بیمه می کنند و به طور مثال برای یک زمینی که کمتر از یک هکتار است یک میلیون تومان حق بیمه می دهند اما زمانی که خسارت به آنها وارد می شود تنها ۵۰۰ هزار تومان بیمه به آنها پرداخت می کند؟

*خسارت وارد شده به کشاورزان معمولا 50 تا 100 میلیون و پرداختی دولت به آن ها کمتر از 500 هزارتومان است

این نماینده مجلس عنوان کرد: این در حالی است که خسارتی که به آنها وارد شده است ۵۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون تومان است تنها ۵۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: با این پرداختی ها کشاورزان ما چه انگیزه ای برای انجام بیمه دارند؟ این رفتار باعث شده که بیشتر افراد متضرر شوند و صندوق بیمه کشاورزی نیز ظاهراً اصلاً در باغ نیست که تامین خسارت ناشی از حادثه به وظیفه آنهاست و تا زمانی که این اتفاق نیفتد هیچ انگیزه‌ای در کشاورزان و دامداران و باغداران باقی نمی ماند که میوه یا محصول بکارند.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در سال 99 برداشت گندم را در برخی از مناطق بیمه کردند. معمولاً زمانی که محصول گندم دیم بیمه می شود می گویند هر هکتار تا دو تن محصول میدهد زمانی که خشکسالی یا سرمازدگی به وجود می‌آید، کل پولی که به کشاورزان دادن بعد از یک سال تاخیر در ازای هر هکتار زمین دیم گندم کمتر از ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است

نماینده مردم بجنورد در مجلس گفت: اگر کشاورز محصولش را حداقل دو تن تا ۴۰ تن برداشت می کرد این مقدار به نرخ سال گذشته هر کیلو ۲۵۰۰ تومان می توانست آن را بفروشد و این مبلغ برای سال جاری به هر کیلو ۵ هزار تومان رسیده است در نتیجه پولی که برای خسارت به آنها پرداخت کردند یعنی مبلغی برای صد کیلو گندم است.

او درانتها اظهارکرد: کشاورز چطور میتواند کمر خود را راست نگه دارد و مقاومت کند یا به کار کشاورزی ادامه دهد. این از خلاف های جدی در حوزه بیمه ای است که با آن مواجه هستیم و مشکلات عجیب و غریب زیادی دیده می شود نتیجه این مشکلات باعث کاهش اقبال عمومی مردم برای کار کشاورزی و تولید محصول است.

وی افزود: سال گذشته گفتم که به باغات و اراضی خراسان شمالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بابت سرمازدگی خسارت وارد شده است و سرمای فروردین ماه سال ۹۹ باعث متضرر شدن تعداد زیادی از کشاورزان شد و همان خسارت در اسفند ماه تکرار شد اما ۱ ریال به کشاورزان از صندوق بیمه و از منبع خسارت‌هایی که دولت بابت حوادث طبیعی پرداخت می کند ندادند. این یعنی یک ملت با داشته های خودش فقیر میشود.