علت اصلی کاهش قیمت دلار در کشور

جعفر قادری ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» درمورد کاهش نرخ  دلار در روزهای اخیر و اثرات آن بر اقتصاد کشور بیان کرد: کاهش نرخ دلار نتیجه فضای جدید در کشور است فضایی که ثابت کرده است که فشارهای غربی‌ها دیگر سازگار نیست و ابزارهای آنها نمی تواند بر اقتصاد کشورمان موثر باشد.

وی افزود: بنابراین تقاضاهای سفته‌بازی برای نگهداری دلار به منظور حفظ سرمایه از بازار خارج شده و تمام عرضه کنندگانی که ارز در اختیار داشتند، سعی دارند ارز خود را به ریال تبدیل کنند .پس از یک طرف کاهش تقاضای سفته بازی دلار و از طرف دیگر افزایش عرضه دلار باعث روند کاهشی این ارز شد.

قادری تصریح کرد: طبیعی است کاهش نرخ ارز می‌تواند تاثیرات متفاوتی در بازارهای مختلف مالی کشور داشته باشد. به طور مثال واحدهای تولیدی که به نوعی مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات شان وابسته به خارج است باعث کاهش هزینه تولید آنها می شود اما از طرف دیگر در کوتاه مدت بر صادرات غیرنفتی کشور اثرات معکوس خواهد گذاشت و صادرات های غیر نفتی ما را کم کند.

*مهم تر از اثر کاهش نرخ دلار، استفاده از فرصت پیش آمده از این روند نزولی است

این صاحب نظر مسائل اقتصادی تشریح کرد: مهم این است که ما به درستی از فرصت کاهش نرخ ارز استفاده کنیم و از این فرصت در جهت واردات مواد اولیه و تکمیل خطوط تولید زنجیره‌های تولید استفاده کنیم و وابستگی به ارز خارجی را کم کنیم. اگر این وابستگی کاهش پیدا کند طبعاً نوسانات و شوک‌های ارزی بر اقتصاد کشور تاثیر گذار نخواهد بود.

وی بیان داشت: در آن زمان تولید وابستگی به خارج ندارد و صادرات کشش پذیر خواهد شد و می‌تواند در شرایطی که نرخ ارز کاهش پیدا می کند به روند افزایشی خود یا روند فعلی اش را ادامه دهد. بنابراین مهم است که از این شرایط کاهشی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون بودجه مجلس درانتها یادآورشد: اگر دولت دلارهای آزاد شده و منابعی را که به دست می آورد صرف کالاهای مصرفی کند به ضرر تولید و اقتصاد کشور خواهد بود. اما اگر این منابع را در جهت تکمیل خطوط تولید به کار بگیرند موجب تقویت صادرات و تاب‌آوری بیشتر اقتصاد و کاهش نیاز به واردات شود.