در سیاست خارجی باید از غرب عبور کنیم

« فؤاد ایزدی » تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در نشست راهبردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم ، عنوان کرد: سیاست خارجی کشورها نباید درگیر و دار رقابت‌های داخلی کشورها گیر کند.

به گفته وی زهری برای سیاست خارجی ایران یا هر کشور دیگری است که ابزاری برای رقابت‌های سیاسی داخلی شود.

ایزدی اضافه کرد: هر کشوری برای خودش قانون اساسی و سبک مدیریت در سیاست خارجی دارد و باید براساس آن عمل کند. جمهوری اسلامی قانون اساسی و عقبه معنایی دارد و افرادی که در حوزه سیاست خارجی کار می‌کنند، یا قانون اساسی کشور و اسناد بالادستی را می‌پذیرند که تکلیف مشخص است، یا نمی پذیرند و اگر نمی‌پذیرند، قاعدتا نباید مسئولیت قبول کنند.

وی ادامه داد: به نظرم راهبرد سیاست خارجی از زمان آقای هاشمی به بعد تعامل با غرب و حل مشکلات با غرب و بهبود و عادی سازی روابط با غرب بوده است و خیلی هم جدی و ذیل این راهبرد، کار و برنامه ریزی و رفت و آمد انجام شده است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: افرادی که سیاست خارجی کشور را در قوه مجریه مدیریت می‌کردند، می‌دانستند که چه اتفاقی دارد می‌افتد و در همین راستا پروژه‌های مختلفی اجرا شد. در زمان مرحوم هاشمی بحث دعوت از شرکت‌های نفتی آمریکا را داشتیم. در دولت‌ آقای خاتمی بحث تعریف منافع مشترک را داشتیم که قرار بود در افغانستان اجرا شود که نشد. اواخر دولت آقای احمدی نژاد نیز آقای صالحی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد بود که مذاکرات در عمان انجام شد و در دولت آقای روحانی هم برجام و پسابرجام را داشتیم.

به گفته ایزدی این راهبرد از زمان هاشمی راهبرد شکست خورده‌ای بوده است و بعد از ۳۰ سال اشتباه فاحشی بوده و به کشور ضرر زده است.

وی خاطرنشان کرد: معطل شدن کشور برای حل مشکل به عنوان مثال معطل برجام، پسابرجام، بایدن، وین و معطلی‌های این چنینی قطعا به کشور ضربه زده است. امید است که این واقعیت که جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی باید مشکلاتش را با غرب حل کند و این اولویت اول باشد، حل شود.

ایزدی ادامه داد: در کل ۳۰ سال با روش‌های مختلف در حال گفت‌وگو و مذاکره بودیم و همیشه درگیر این داستان‌ها بودیم و تحریم‌ها هم افزایش یافته است. حتی اگر فردی را متمایل به جریان تند اصلاح طلب در کرسی ریاست جمهوری ببینید، آن فرد باید راهبرد خودش را عوض کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره راهبرد جایگزین نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی باید از اولویتش که دیگر غرب نیست و رفع مشکلی که حل شدنی نیست، به سمت ارتباط و کار با کشورهایی برود که می‌خواهند با ما کار کنند. کار با همسایگان اولویت می‌یابد و غالبا همسایگان جمهوری اسلامی برای داشتن رابطه با ایران تمایل دارند و این جایگزین سیاست خارجی فعلی می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره روابط ایران و آمریکا نیز بیان کرد: تا زمانی آمریکا، آمریکا است و ایران، ایران است رابطه‌ای برقرار نخواهد شد. آمریکا در حال حاضر رو به افول است و شواهد آن هم زیاد است. آمریکا در حال تبدیل شدن به کشوری معمولی است و زمانی معمولی شد، خیلی از مشکلات حل می‌شود. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید از غرب عبور کنیم و نباید دغدغه اصلی ما باشد. عبور از غرب به این معنا نیست که اگر سفیر ما در فلان کشور غربی فرصتی پیدا کرد و پروژه خوبی پیدا کرد، با آن بداخلاقی شود. عبور از غرب، یعنی اولویت شما حل مشکل با غرب نباشد. اگر چنین باشد غربی‌ها راحت‌تر می‌روند به سمت این‌که روابط خصمانه با ایران را اصلاح کنند.

وی همچنین گفت که آمریکایی‌ها زبان قدرت را می‌فهمند و ما نباید نسبت به آمریکا رودربایستی کنیم. 

ایزدی در بخشی از اظهاراتش درباره تمدید توافق ایران و آژانس نیز خاطرنشان کرد: مجلسی که مشهور شد انقلابی است نباید احتیاط‌های این چنینی داشته باشد. 

وی اضافه کرد: عدم حل بعضی از مشکلات ریشه‌ای در سیاست خارجی نتیجه‌اش این می‌شود که هر کسی بر سر کار بیاید با همان مشکلات مواجه خواهد بود.