استقبال اتحادیه اروپا از تمدید توافق ایران و آژانس

 انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود از تمدید توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

او در این باره نوشت: خبر رافائل گروسی درباره تمدید تفاهم فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر خوبی است. این مسئله فضای بیشتری را برای حصول توافق در وین فراهم می‌کند. فردا کارمان را شروع می‌کنیم. تلاش‌ها را برای رسیدن به اجرای کامل برجام مضاعف خواهیم کرد.

در همین حال، اتحادیه اروپا شامگاه امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود.

در این بیانیه آمده است: ریاست این نشست بر عهده " انریکه مورا " معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و نمایندگان کشور‌های ایران، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در آن شرکت دارند. شرکت‌کنندگان درباره دورنمای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

ساعاتی پیش رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از توافق با ایران برای تمدید یک ماهه نظارت بر تاسیسات هسته‌ای خبر داد و افزود: این مهلت یک ماهه، ژوئن به پایان می‌رسد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری در مقر آژانس در وین گفت: «فعالیت‌های نظارت و ارزیابی به مدت یکماه تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیر) در چارچوب کنونی ادامه خواهد داشت».

به گفته گروسی برای تمدید نظارت‌های این نهاد تا یک ماه دیگر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ شرطی ضمیمه نشده است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر از تصمیم کشور برای تمدید یک ماهه توافق مشروط با آژانس خبر داده بود.