اتقوا الله

  مناظره سوم هم برگزار شد و مطابق پیش‌بینی‌ها بداخلاقی‌ها، تخریب‌ها، توهین‌ها و تهمت‌ها تداوم یافت. از دروغ‌های آشکاری که با کمتر از یک دقیقه جست‌وجو قابل صحت‌سنجی است تا تهمت‌هایی که با مرور عملکرد اشخاص ، بطلان آن‌ها محرز می‌شود. در اواسط این مناظرات، دعوتی از سوز دل و عمق جان توسط مرد بااخلاق، محبوب و مورد اقبال مردم در این مناظرات صورت گرفت؛ «اتقواالله»این دو کلمه در آن چارچوب، کار یک دهه سخنرانی را انجام می‌دهد.

تقوا از ماده «وقی یقی وقایه» به معناى قرار دادن خویشتن در پناهگاه است و در اصطلاح به معناى خویشتن‌دارى و کفّ‌نفس در برابر گناهان است. اتقواالله در آن موقعیت یعنی به چه قیمتی می‌خواهید پیروز شوید؟ به قیمت آلودگی به حرام‌هایی چون دروغ و تهمت و افترا؟ به قیمت تخریب و نومیدسازی مردم و تلبیس حق و باطل یا کتمان آن؟

اتقواالله یعنی به عاقبت و عقوبتش نمی‌ارزد؛ خودت را ارزان نفروش! به روش علی سیاست‌ورزی کن نه معاویه؛ مشاورانت را از تبار مؤمنان انتخاب کن نه منافقان.

اتقواالله یعنی بارت را از این سنگین‌تر نکن؛ راه دور و درازی در پیش داری؛ یابن آدم اکثر من الزاد فـان الطریق بعید بعید و خفف الحمل فان الصراط دقیق دقیق و اخلص العمل فان الناقد بصیر بصیر و اخّر نومک الى القبر و فخرک الى المیزان و شهوتک الى الجنّة و راحتک الآخرة و لذّتک الى الحور العین و کن لى اکن لک و تقرّب الىّ باستهانة الدنیا و تبعّد عن النار لبغض الفجار و حب الابرار؛ فان الله لا یضیع اجر المحسنین

اى فرزند آدم! توشه را افزون کن، که  راه، دور است، دور و کشتى را تعمیر کن، که دریا عمیق است، عمیق و بار را فرو گذار و سبک گردان، که راه باریک است، باریک و عمل را خالص گردان، که حسابرس بیناست، بینا و خفتن خویش را به تأخیر بینداز و آن را براى درون قبر بگذار و فخر کردنت را براى هنگامه برپایى میزان بگذار و میلت را براى بهشت واگذار و راحتى و آسایشت را براى جهان آخرت بگذار و لذت‌جویى‌ات  را براى همسران بهشتى واگذار و براى من باش تا من نیز براى تو باشم و با سبک شمردن دنیا، به من نزدیک شو و تقرّب بجوی و با دشمن داشتن فاجران و بدکاران و نیز دوستى با ابرار و نیکان، خویشتن را از آتش، دور بدار؛ پس خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمى‌سازد.

اتقواالله یعنی حواست را جمع کن برای فردایت چه پیش می‌فرستی؟ ولتنظر نفس ما قدمت لغد

اگر حتی در رقابت، اوضاع نزدیک و شانه به شانه بود هم مکلف و موظف به رعایت تقوا هستیم؛ حالا که مطابق همه داده‌کاوی‌ها، نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های دستگاه‌های مختلف، فاصله بسیار است، این اتقواالله معنای دیگری هم دارد؛ یعنی مراقب باش که خسر الدنیا و الآخرة نشوی؛ نه به گندم پاستور برسی و نه جوابی برای یوم الجزا داشته باشی.

مسعود پیرهادی