مبادا فردی برای گرفتن حق خود مجبور به پرداخت رشوه و پارتی بازی شود

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز دوشنبه (۲۴ خردادماه) شورای عالی قوه قضاییه، با تبریک دهه کرامت، هجرت امام رضا (ع) به طوس را بزرگترین هجرت بعد از هجرت پیام پیامبر اعظم (ص) دانست که زمینه سازی برای شکل گیری تمدن رضوی را به دنبال داشت.

رئیس قوه قضاییه از انسان‌هایی که در یک یا چند علم و حرفه و صنعت نام آور می شوند، به عنوان «انسان‌های بزرگ» یاد کرد، اما در عین حال متذکر شد: «بزرگی» با «بزرگواری» تفاوت دارد؛ «بزرگواری» ریشه در شخصیت افراد دارد و معلوم نیست هر انسان «بزرگی»، «بزرگوار» باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن حججی به عنوان نمو‌نه‌ای از انسان‌های بزرگوار یاد کرد و افزود: انسان‌های بزرگوار دارای بزرگی روح، اخلاق و منش انسانی هستند، حتی اگر در عرصه علم یا فنون سرآمد نباشند و یا در عنفوان جوانی قرار داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با ذکر خاطر‌ه ای از سفر اخیرش به عراق گفت: در عراق با یک بانویی ملاقات کردیم که همسر و ۹ فرزندش شهید شده بودند، اما همچنان با صلابت بود و با یک عظمت روحی به ما روحیه می‌داد و می‌گفت سلام مرا به مقام معظم رهبری برسانید و بگویید ما تا آخر پای کار هستیم.
حجت الاسلام رئیسی با الگو معرفی کردن انسان‌های بزرگواری که در چارچوب فرهنگ دینی رشد می‌کنند، تصریح کرد: وجود مقدس امام رضا (ع) آمدند تا انسان‌هایی دارای بزرگی روح و کرامت نفس بسازند.
رئیس دستگاه قضا، اولین جلوه کرامت نفس را توجه به خدا و دیگرخواهی در پرتو خداخواهی عنوان کرد و گفت: در دستورالعملی که برای حفظ کرامت انسانی در قوه قضاییه صادر شده، تأکید کرده ایم که باید به دیگران و خواست آنها، حتی اگر یک فرد زندانی باشد، توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که اگر کسی مرتکب جرمی شده، مجازات شود، اما نباید شخصیت او شکسته شود که قابل بازاجتماعی شدن نباشد، متذکر شد: مبادا کسی به خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی بازی حق خود را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه همه مردم دارای شخصیت انسانی هستند و باید کرامتشان حفظ شود، به توصیه امام علی (ع) به مالک اشتر درباره حفظ حرمت انسان ها، تصریح کرد: ما به عنوان پیروان مکتب حضرت علی (ع) باید به کرامت دیگران توجه کنیم و اجازه ندهیم کرامت انسانی آن‌ها آسیب ببیند.
حجت الاسلام  رئیسی افزود: یکی از مسائل مهم که باید در همه بخش‌های نظام مورد توجه قرار گیرد، توجه به مردم و خواست و دغدغه‌های آنهاست و یکی از موضوعات مهم در حفظ کرامت، مبارزه با فساد است.
رئیس دستگاه قضا با بیان این که «امروز مبارزه با فساد حتی در مباحث انتخاباتی به عنوان گفتمان غالب در کشور تبدیل شده است»، گفت: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم.

حجت الاسلام رئیسی افزود: باید روحیه مبارزه با فساد و کژی‌ها همه جا حاکم باشد و در کنار نظارت‌های پسینی به موضوع پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه هم توجه ویژه داشته باشیم تا از بروز مفاسد جلوگیری شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالروز تأسیس «جهاد سازندگی»، این نهاد انقلابی را از یادگار‌های امام خمینی (ره) دانست و با انتقاد از انحلال آن گفت: قرار بود جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شود، اما متاسفانه این مجموعه تعطیل شد و امروز به جای آنکه سالروزش را گرامی بداریم باید بگوییم یادش بخیر!

حجت الاسلام  رئیسی افزود: جهاد سازندگی در دهه اول انقلاب منشاء خدمات درخشانی بود و اوائل انقلاب همکاران این مجموعه با یک روحیه جهادی در کنار دیگر بخش‌ها از جمله همکاران دستگاه قضایی فعال بودند و به خاطر حضورشان در خط مقدم در دوران جنگ هم لقب سنگرسازان بی سنگر را گرفتند.
رئیس دستگاه قضا با بیان این که امروز به شدت نیاز به روحیه جهادی داریم اظهار کرد: از وقتی جهاد سازندگی ادغام و منحل شد جای خالی فعالیت‌های منسجم جهادی احساس می‌شد؛ گر چه جوانان عزیزی هستند که ماه عسل خود را وقف خدمت به محرومان و روستاییان می‌کنند.

حجت الاسلام  رئیسی بر سازماندهی و ایجاد ساز و کار‌های لازم برای هماهنگی هر چه بیشتر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در کشور تأکید کرد و گفت: روحیه جهادی نیاز امروز نظام اداری ماست و باید این قدرت عظیم ملی که برای خدمت و گرهگشایی از کار مردم پای کار آمده، سازمان پیدا کند.

در این جلسه،  عیسی زارعپور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با ارائه گزارشی اعلام کرد: پروژه ملاقات تصویری زندانیان با خانواده هایشان از طریق دفاتر خدمات الکترونیک و واحد‌های قضایی از اول اردیبهشت ماه عملیاتی شده و در ۷ استان نزدیک به هزار دیدار از این طریق انجام شده است.
وی به عنوان نمونه از ملاقات خانواده زندانی سیستانی با زندانی خود پس از دو سال از این طریق خبر داده و افزود: خانواده این زندانی به دلیل کهولت سن و عدم تمکن برای سفر و ملاقات زندانی، دو سال از دیدار وی محروم بودند که این فناوری و امکان جدید اتفاقی زیبا را در زندان رقم زد.
زارعپور همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تأمین زیرساخت‌های هوشمندسازی دستگاه قضا گفت که در هفته قوه قضاییه ۵ هزار اتاق دادرسی الکترونیک جدید راه اندازی خواهد شد و تا پایان شهریور ماه نیز همه شعب قضایی سراسر کشور به امکانات ارتباطات تصویری دادرسی الکترونیکی مجهز خواهند شد.

حجت‌الاسلام  حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تکلیف قانونی دستگاه‌ها برای راهاندازی سامانه‌های شناسایی و مبارزه با قاچاق ارز تا پایان سال ۹۸، گفت: باید ۴۰ سامانه با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی و قضایی و انتظامی راه اندازی می شد، اما مسئولان چند دستگاه به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل نکردند که گزارش قصور و ترک فعل گمرک به دادستانی تهران ارسال شده و گزارش مربوط به سایر دستگاه‌ها هم برای ارسال به مراجع قضایی در حال تکمیل است.

محمدمهدی حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این نشست با ارائه گزارشی از سفر استانی خود به همراه مدیران ستادی این سازمان به ۳۱ استان کشور، گفت که در این سفر‌ها با تشکیل تیم‌های کاری از تک تک زندان‌های کشور تعداد ۱۷۷۸ بازدید و بازرسی به عمل آمده است.

وی اشتغال را یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها و علل بزهکاری عنوان کرد و با اشاره به ایجاد اشتغال ۵۰ درصدی در زندان‌ها و برنامه سازمان متبوعش برای افزایش این میزان به ۸۰ درصد در سال جاری خاطر نشان کرد که مدیران سازمان زندان‌ها در نیمی از استان‌های کشور متعهد شدند در نیمه اول سال این رقم تحقق یابد.
حاج‌محمدی توجه به خانواده زندانیان را از مهم‌ترین دستورکار‌های سازمان زندان‌ها برای توجه به مسائل و مشکلات زندانیان عنوان کرد و از ایجاد امکان ملاقات تصویری زندانیان با خانواده هایشان به عنوان یکی از اقدامات در این زمینه یاد کرد که رضایتمندی خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

وی همچنین از ۱۸۰۰ بازدید مدیران سازمان زندان‌های کشور طی یکسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸ هزار زندانی در ۶ مناسبت مورد عفو واقع شده اند. رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید مجدد بر اجرای دقیق و مستمر طرح پایش و غربالگری سلامت در زندان‌ها افزود: نسبت به سلامت جسمی زندانیان تاکید فراوان داریم چرا که جزو تکالیف قانونی و انسانی ماست.