تبریک توئیتری ظریف به چین

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در توئیتی به زبان چینی یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین را تبریک گفت.

وی در این توئیت نوشت: مایلم به مناسبت یکصدمین سالگرد حزب کمونیست چین ، تبریکات صمیمانه خود را به خاطر دستاوردهای قابل توجهی که این حزب به دست آورده است، عرض کنم.

ظریف این یکصد سال را همراه با موفقیت پر افتخار برای این حزب برشمرد و ابراز امیدواری کرد که تحت رهبری حزب کمونیست چین، این کشور بیش از پیش قدرتمندتر شده و روابط ایران و چین با انرژی و نشاط بیشتری ادامه یابد.

لازم به ذکر است، مراسم جشن صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین صبح امروز (پنجشنبه) دهم تیرماه در میدان «تیان آن من» در مرکز پکن پایتخت این کشور برگزار شد.

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در مراسم سالگرد حزب حاکم چین گفت: «دوره جدیدی آغاز شده که در آن قدرت‌های جهانی دیگر نمی‌توانند معاهده‌های نابرابر را بر جمهوری خلق چین تحمیل کنند. ملت چین بر روی پای خود ایستاده و به کسی اجازه نخواهد داد سرنوشتش را کنترل کند.» 

گفتنی است، حزب کمونیست چین در سال ۱۹۲۱ با کمک دفتر شرق دور حزب کمونیست روسیه (بلشویک‌ها) و دبیرخانه خاور دور انترناسیونال کمونیست تأسیس شد. این حزب به سرعت رشد کرد و در سال ۱۹۴۹ پس از جنگ داخلی چین، دولت ملی‌گرای کومینتانگ (KMT) را از سرزمین اصلی چین به تایوان سوق داد و جمهوری خلق چین را در ۱ اکتبر ۱۹۴۹ تشکیل داد.