دولت سیزدهم منابع را باید به سمت تولید هدایت کند

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با «افکارنیوز» درباره اولویت‎های اقتصادی دولت سیزدهم ، گفت: در وهله اول دولت آینده باید موانع بر سر راه رشد و پیشرفت اقتصادی کشور را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه اولین مانع بر سر راه رشد و پیشرفت اقتصادی کشور ناترازی بودجه است، گفت: درآمدها و هزینه های بودجه با یکدیگر تناسبی ندارند و باید دولت آینده یک اقدام ضرب‌الاجلی انجام دهد و بودجه سال آینده را باید بودجه ‌ی بدون کسری ببندد.

مصباحی مقدم ادامه داد: همچنین دولت سیزدهم باید بودجه سال 1400 را هم مدیریت کند و باید هزینه های زائد شناسایی و حذف شود تا بودجه تراز شود.

وی تصریح کرد: دولت برای رفع مشکل کسری بودجه، باید اسناد خزانه منتشر کند و از مردم استقراض کند تا هزینه ها را تامین کنند و این روشی بهتر از این است که دولت از بانک مرکزی استقراض کند و نقدینگی را افزایش دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گام بعدی برای برداشتن و تراز کردن بودجه این است که دولت منابع را به سمت تولید هدایت کند. ممکن است برخی از افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند، این تسهیلات را در فعالیت‌های غیرتولیدی هزینه کنند که باید برای فعالیت‌های غیر مولد هزینه ایجاد کرد و هزینه ایجاد کردن به معنای دریافت مالیات است. میزان مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر فعالیت‌های غیر تولیدی باید به قدری باشد که اینگونه فعالیت‌ها را کم صرفه کند. 

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با اشاره به اینکه از سوی دیگر باید مالیات بر تولید کاهش یابد که  آیت الله رئیسی هم در این باره وعده داده است، گفت: در گام اول اگر فقط ۵ درصد از مالیات تولید کاهش پیدا کند، مشوق‌های زیادی برای رشد تولید خواهد بود. در مقابل، باید مالیات بخش غیرمولد را افزایش داد که این راهکار می‌تواند جهش تولید را به وجود آورد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما در بخش انرژی اتلاف منابع بسیار زیادی داریم و باید برای مصرف انرژی الگوسازی شود و این الگو به مردم اعلام شود، گفت: ما الان تقریبا ۴ برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کنیم و باید از این حالت خارج شویم. اگر این اتفاق بیفتد، ما به سرمایه تازه ای دست می‌یابیم و امکان صادرات انرژی هم فراهم می‌شود.