جزئیات تماس تلفنی ظریف با بورل

در پی حضور و گزافه گویی‌های روز گذشته (یکشنبه) نخست‌وزیر اسلوونی در گردهمایی مجازی گروهک تروریستی منافقین ، با عنایت به اینکه این کشور در حال حاضر عهده‌دار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا است، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (یکشنبه) در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن محکوم کردن اقدام غیرقابل قبول نخست وزیر اسلوونی، خواستار روشن شدن موضع اتحادیه اروپا در این خصوص شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ ضمن ابراز تاسف، تاکید کرد که سخنان نخست وزیر اسلوونی و آنچه در گردهمایی عنوان شده به هیچ وجه موضع اتحادیه اروپا در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران نیست. 

وی افزود: مواضع اتحادیه اروپا در سطح سران تنها توسط  رئیس شورا و در سطح وزرا تنها توسط نماینده عالی بیان می‌شود و سخنان نخست‌وزیر اسلوونی به هیچ روی در ظرفیت اتحادیه اروپا عنوان نشده است.

قابل ذکر است که امروز سفیر اسلونی در تهران نیز به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ اعتراض شدید کشورمان به وی، درخواست شد تا دولت اسلونی هر چه سریع تر در این رابطه توضیح دهد و جمهوری اسلامی ایران متعاقبا واکنش لازم را اتخاذ خواهد کرد.