آمریکا بابت تجاوز خود به آب‌های چین طلبکار شد

 در حالی که شناورهای نظامی آمریکا هستند که به‌صورت معمول در اقدامی تحریک‌آمیز به آب‌های دریای جنوبی چین وارد می‌شوند، اکنون دولت واشنگتن است که از پکن طلبکار شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ادعا کرد که از نظر واشنگتن، مطالبات و دعوی چین درخصوص مسائل دریایی و دریانوردی در جنوب این کشور، «غیرقانونی» بوده و آن را رد می‌کند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن شامگاه گذشته طی سخنرانی در کنفرانس آنلاین با وزرای خارجه «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» موسوم به آسه‌آن، این ادعاها را به زبان آورده است.

بلینکن همچنین در این نشست با ابراز نگرانی از تداوم وضعیت پسا-کودتا در میانمار و سرکوب اعتراضات توسط نظامیان کودتاچی، از کشورهای شرق آسیا خواست برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور اقدام کنند.

آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

این اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز ایالات متحده در شرایطی صورت می‌گیرد که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

روز گذشته نیز دولت ژاپن در سند دفاعی سالیانه خود ضمن هشدار درباره افزایش تنش‌های نظامی بر سر تایوان، رقابت چین و آمریکا را تهدیدکننده صلح و ثبات شرق آسیا توصیف کرد.