دولت رئیسی با چالش های زیادی روبروست

  پرویز جاوید ، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به چالش های دولت سیزدهم که به واسطه عملکرد دولت روحانی با آن ها روبروست، بیان کرد: دولت سیزدهم با خیلی از مشکلات روبرو است. اول مشکل دولت سیزدهم رکود اقتصادی کشور است مشکل بعدی نرخ تورم است ایجاد اشتغال ، مبارزه با فساد و ارتباط با جهان در مرحله های بعدی است.

وی افزود: این ها دلایل و مکشلات عدیده اقتصادی است که به دولت سیزدهم رسیده است و اگر دولت جدید راهکاری برای حل این موارد داشته باشد بسیاری از مشکلات کشور حل شده است.

جاوید ادامه داد: مسئولان در دولت یازدهم و دوازدهم مانده بودند که اول سراغ رفع رکود بروند یا تورم. دولتمردان از بنده هم در سال92 پرسیدند و من هم گفتم ما از سال 1352 تاکنون همواره تورم داشته ایم پس نباید به دنبال تورم برویم و بایستی ابتدا موضوع رکود را حل و فصل کنیم.

این کارشناس تاکید کرد: وقتی رکود از بین میرود و اشتغال ایجاد می شود خود به خود تورم کاهش پیدا می کند. زمانی که ماهی حدود دو هزار میلیارد نقدینگی شارژ می شود مشخص است که تورم ایجاد می شود. تورم موجود در کشور ما تورم پولی است و تنها چیزی که آن را از بین میبرد تولید کارخانه ها است.

او گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم راتباط با سایر کشورها است تا ما بتوانیم وارد بازارهای جهانی شویم و صادرات خودمان را تقویت کنیم که در این صورت قطعا تورم کاهش پیدا می کند. موضوع مهم بعدی که دولت آینده باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد مسئله برخورد با فساد و رانت است. 

جاوید در انتها ابرازمی کند: همه این موضوعات متر و معیار دارند. اگر بخواهیم رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و رکود داشته باشیم و با فساد مبارزه کنیم و ارتباط با جهان را برقرار کنیم باید به همه این مؤلفه‌ها عدد تعلق بگیرد و تارگت گذاری شوند تا مشخص شود پلتفرم دولت جدید چگونه است.