نقشه آمریکا با عنوان خروج از عراق

  جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با «افکارنیوز» با اشاره به اتمام عملیات رزمی آمریکا در پایان سال 2021 در عراق و ارتباط آن با خروج از افغانستان تاکید کرد: مسلما کشور عراق برای آمریکایی ها با افغانستان کاملا متفاوت است. آمریکایی ها از ابتدا که وارد عراق شدند گفتند یک برنامه چند ده ساله و حتی گفتند می خواهند برای نیم قرن در این کشور باقی بمانند.

وی افزود: کشور موقعیت عراق به لحاظ استراتژیک و منابع نفتی و حتی همسایگانش به گونه ای است که امریکایی ها قصد ماندن طولانی در این کشور را دارند. یکی از مهم ترین منافع آن ها نیز مسئله سوخت فسیلی است زیرا عراق مقام دوم و سوم را در این حوزه دارد و آمریکایی علاقه ندارند آن را رها کنند. 

قنادباشی گفت: موضوع دوم مسئله استراتژیک بودن عراق است که درواقع تلاش آمریکا این است که از رسیدن ایران به سواحل مدیترانه و فلسطین جلوگیری کند و می خواهد این راه بسته باشد. سعی دارند از روابط خوب بین ایران و عراق و سوریه جلوگیری کنند تا دسترسی ها باز نشود. یک موضوع دیگر هم جلوگیری از دسترسی چینی ها به آب های مدیترانه است.

*بحث خروج امریکا از عراق بسیار فریبکارانه و تحت پوشش مستشار است 

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان می کند: امریکایی ها هم اکنون ترجیح می دهند که اجازه ندهند عراق وارد همکاری های گسترده اقتصادی و به خصوص فرهنگی با ایران شود. نمی خواهند اشتراکات تاریخی و فرهنگی ما به اتحاد محکم منجر شود.

او ادامه داد: لذا سعی می کنند عراق را به عنوان یکی از حلقه های مقاومت از عناصر اصلی کشورهای مقاومت خارج کنند. به هر ترتیب زمانی که آمریکایی ها صحبت از خروج از عراق می کنند به معنای اتفاقی نیست که در افغانستان رخ داد.

قنادباشی می گوید: آمریکایی ها حدود 10 سال پیش به این نتیجه رسیدند که ماندن در افغانستان برایشان سودآور نیست. اما امروز برای کنترل افکار عمومی در عراق این صحبت ها را انجام می دهند. چرا که می دانند فضای افکار عمومی عراق برای ماندن آمریکایی ها مناسب نیست. پس حرف از خروج از عراق می زنند و در کنار آن، موضوع باقی ماندن به عنوان مستشار را پیش میبرند.

تحلیلگر مسائل بین الملل عنوان کرد: این بدین معنی است که آن ها بسیار خیلی فریب کارانه و تحت پوشش مستشار در عراق باقی خواهند ماند تا هر زمان لازم شد نیروهای خود را در عراق افزایش دهند.

قنادباشی درانتها یادآورشد: لذا در خصوص عراق این بحث ها همراه با فریب و مخفی کاری همراه است تا بتوانند تا حدودی مخالفت ها با الکاظمی و نیروهای آمریکایی را کاهش دهند و به حضور خود در عراق ادامه دهند.