زمان «هشدار» است نه «توجیه»!

  ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین سخنان خود، از آمادگی کشورش برای استمرار مذاکرات وین سخن گفته و با لحنی هشدارآمیز خطاب به کشورمان اعلام کرده است که اگر خواستار رفع تحریمها ست، هر چه سریع‌تر پای میز مذاکره بیاید! در تحلیل اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا باید تأکید کنیم که دیگر «زمان تشریح روش‌های بازگشت به برجام از سوی آمریکا» و « زمان توجیه واشنگتن و تروئیکای اروپایی در قبال ماهیت توافق هسته‌ای» به پایان رسیده است! 

طی ۶ دور اخیر مذاکرات، طرف آمریکایی و اروپایی نشان دادند که کماکان به حرکت در ذیل استراتژی فشار حداکثری ( که در دوران ترامپ به یک مدل استراتژیک در مواجهه با ایران تبدیل شد )، پایبند هستند.بهتر است 

ند پرایس و مقامات آمریکایی این حقیقت محض را مدنظر قرار دهند که مذاکرات فنی و حقوقی میان ایران و اعضای ۱+۴ مدت‌هاست به پایان رسیده و اکنون، واشنگتن باید تصمیم نهایی خود را در خصوص بازگشت یا عدم بازگشت به برجام اتخاذ کند. فراتر از آن، آمریکا باید عواقب و تبعات هرگونه تصمیم خود را نیز در این معادله بپذیرد. یک بام و دوهوای آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال ماهیت برجام و پروسه احیای آن، دیگر بیش از این موردپذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست. 

همچنین اگر واشنگتن درصدد آن است که بر سر « رفع همه تحریم‌های مغایر با برجام»، «لزوم ارائه تضمین در خصوص آینده توافق هسته‌ای»،« راستی آزمایی پروسه بازگشت آمریکا به برجام»،« تأمین دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیق و توسعه» و « عدم پیوند برجام با مذاکرات موشکی و منطقه‌ای » تجدیدنظری در مواضع کلان و اساسی جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، سخت در اشتباه است. 

دیگر زمانی برای«توجیه غرب» در قبال آنچه در قبال برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بازرسی‌های آژانس و حدودوثغور آن و درنهایت شمردن تبعات حقوقی و راهبردی  حقوقی عدم عضویت آمریکا در برجام باقی نمانده است! چنین قاعده‌ای در خصوص تروئیکای اروپایی نیز صادق است. 

در مقابل اروپایی که صراحتا بازی در زمین کاخ سفید  را نسبت به هر مقوله‌ای دیگر( ازجمله تعهد صریح خود در برجام مبنی بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران ) ترجیح می‌دهد، دیگر نمی‌توان با زبانی نرم و آرام سخن گفت. برآورد جمهوری اسلامی ایران از۶ دور مذاکرات وین این است که  اتحادیه اروپا با آمریکا دست به‌نوعی معامله استراتژیک علیه کشورمان  زده‌اند که البته  باید به‌صورت مشترک هزینه آن را بپردازند. این استراتژی مشترک به‌اندازه‌ای برای هر دو طرف اهمیت دارد که برای تحقق و پیشبرد  آن، حاضرند بر روی تمامی تعهدات بین‌المللی خود خط بطلان بکشند، اما بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران اجازه تحقق چنین خواسته شومی را به بازیگران غربی نداده و نخواهد داد. مذاکرات «وین ۷»، فارغ از این‌که چه زمانی برگزار خواهد شد، بستری برای توجیه آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال نقاط اختلافی نیست. این توجیه مدت‌هاست صورت گرفته است.وین ۷، میدانی برای هشدار به غرب و تعیین زمانی فوری برای آن در قبال بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای می‌باشد. در این معادله، راه سومی برای واشنگتن و تروئیکای اروپایی متصور نخواهد بود… .

  حنیف غفاری