وزارت امور خارجه، دستگاه مجری سیاست خارجی است

معاون سابق وزارت امورخارجه گفت: امیرعبداللهیان دارای سوابق اجرایی در موضوع منطقه است و با حضور وی در وزارت امور خارجه، روابط با همسایگان و دو قاره آسیا و آفریقا گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر وزارت امور خارجه ما، دستگاه سیاست گذاری نیست و این نکته بسیار مهمی است که مردم ما باید بدانند.

وزارت امور خارجه، دستگاه مجری سیاست خارجی است

معاون اسبق وزارت‌امور خارجه افزود: به عبارت دیگر وزارت خارجه یک کارگزار نظام در سیاست خارجی است.

منصوری تصریح کرد: نکته دوم این است که به هر حال شرایط در نحوه اقدام دستگاه سیاست خارجی بسیار تعیین کننده است. ما نمی‌توانیم در دو شرایط متفاوت یک رفتار یکسان و مشابه داشته باشیم.

این دیپلمات سابق کشورمان همچنین گفت: مسئله سوم این است که وزارت خارجه معمولاً نمی‌تواند بخشی از مطالب و واقعیاتی که رخ می‌دهد را به دلایلی برای مردم توضیح بدهد؛ به همین دلیل معمولاً وزارت خارجه همیشه مورد سوال و اعتراض است و این وزارتخانه نمی‌تواند تشریح کند که چه کردیم و یا چه کاری می‌خواهیم بکنیم.

وی ادامه داد: وزارت‌امور خارجه تحت شرایط داخلی و خارجی و روابط بین کشورها عمل می‌کند و این نکته مهمی است.

منصوری افزود: اما در مورد شرایطی جدید، به‌نظر می‌رسد ما در وضعیت متفاوتی قرار گرفتیم و آن عبارت است از اینکه بالاخره تمایل به روابط با غرب و گسترش همکاری با اروپا و آمریکا در دو دهه گذشته به طور کامل شکست خورد.

وی ادامه داد: بنابراین دولت به طور منطقی باید تلاش جدی، بدون ملاحظه و معطلی برای گسترش روابط با همسایگان و دو قاره آسیا و آفریقا داشته باشد.

منصوری افزود: بنابراین در این دوره به یک نیرویی که به این تفکر، هم اعتقاد داشته باشد و هم انرژی برای کار داشته باشد نیاز داریم. لذا آقای امیرعبداللهیان در این زمینه هم دارای سوابق اجرایی در موضوع منطقه بوده و هم دارای انرژی و اعتقاد است.

معاون اسبق وزارت امور خارجه اضافه کرد: بنابراین من تصورم این است که با توجه به سیاست‌های دولت و شرایط جدید جامعه بین‌الملل و تجربیاتی که آقای امیرعبدالهیان در دو دهه گذشته داشته است، موفقیت‌های بیشتری را داشته باشند.

وی در پایان افزود: ولی فراموش نمی‌کنیم که عملکرد وزیر امور خارجه تابعی از شرایط دولت و شرایط داخلی و خارجی است که این موضوع بسیار اهمیت دارد.