آمریکا و بحران آب

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: رودخانه کلرادو و سدی که بر روی این رودخانه زده شده است، تامین کننده برق، آب مزارع و همچنین آب آشامیدنی حدود ۴۰ میلیون نفر از ساکنان ایالت های غرب آمریکا بوده که به سرعت درحال خشک شدن و پدید آمدن یک بحران است.

بنابراین گزارش رودخانه کلورادو تامین کننده نه تنها آب ۴۰ میلیون نفر در هفت ایالت واقع در غرب آمریکا بوده و بیش از پنج میلیون جریب از اراضی کشاورزی را تحت آبیاری خود قرار میداده  بلکه این آب این رودخانه به کشور مکزیک نیز روانه می شد.

آمریکا و بحران آب

به صدا در آمدن زنگ های هشدار

در ادامه گزارش سی ان ان آمده است: لاس وگاس واقع درایالت نوادا حدود ۹۰ درصد از آب مورد نیاز خود را از این رودخانه تامین می کند. «تاکسون» (Tucson) دومین شهر پرجمعیت واقع در ایالت آریزونا نیز ۸۲ درصد و شهر «سان دیه گو» و نواحی اطراف آن واقع درایالت کالیفرنیا نیز حدود ۶۶ درصد از ذخایر آبی خود را متکی بر آب این رودخانه می باشند.

 تصاویر ماهواره ای از خشک شدن رودخانه کلرادو  خبر می دهد

این رسانه آمریکایی افزود: کم آب شدن این رودخانه باعث شده تا کارشناسان، مدیران آب  و سیاستگذاران در مناطق جنوب غربی آمریکا بطور فزاینده ای نسبت به شکل گرفتن یک بحران آبی ابراز نگرانی و هشدار دهند.

سی ان ان گزارش داد: کارشناسان و مدیران در امور آب عوامل  کم آب شدن و رو به خشکی نهادن آب رودخانه کلرادو را ناشی از استفاده بیش از حد ، برداشت بالا از آب این ردوخانه نسبت به محل تامین آب آن و تغییرات آب و هوایی ناشی از عملکرد انسانی عنوان می کنندو میزان آب این رودخانه از سال ۲۰۰۰ میلادی در مقایسه با میانگین آن در قرن گذشته کاهش نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: «دریاچه مید» (Lake Mead) بزرگترین منبع و مخزن آب ساخته شده در آمریکا که  بر روی این رودخانه احداث شده، به تازگی به پایین ترین سطح نسبت به دهه ۱۹۳۰ میلادی رسیده است، ارتفاع آب این سد در قیاس با سال ۲۰۰۰ میلادی ۴۴ متر کاهش یافته و هم اکنون تنها ۳۵درصد از ظرفیت این سد آب را در خود جای داده است.

خطر از کار افتادن مولدهای برق در غرب آمریکا

سی ان ان افزود: کاهش این چنینی  از سطح آب این دریاچه هم اکنون خطر از دست رفتن میلیاردها کیلو وات ساعت برق را به خاطر خاموش کردن مولدهای برق این سد بوجود آورده و این امر می تواند ایالت هایی از نبرسکا تا آریزونا را با بحران قطع برق مواجه سازد.

 خشکسالی و گرمای بی سابقه نه تنها منجر به آتش سوزی های مهیب درحدود ۱۰ ایالت غربی آمریکا شده بلکه اکنون با پایین آمدن سطح آب در یکی از مهمترین منابع تامین آب آشامیدنی در غرب آمریکا وضعیت را به مراتب بغرنج تر ساخته است.

نشریه لس آنجلس تایمز در ۲۱ تیرماه گذشته در گزارشی به بحران آب و پایین آمدن سطح بی سابقه دریاچه «مید» (Mead) که تامین کننده آب آشامیدنی ایالت های غربی است اشاره کرد و نوشت :میزان سطح آب دریاچه مید که به علت شدت گرما و تابش آفتاب و کم آب شدن رودخانه «رودخانه کلرادو » آب آن درحال تبخیر است، طی ۸۵ سال گذشته بی سابقه گزارش می شود.

۹۰ درصد از مناطق غربی آمریکا در وضعیت خشکسالی

شبکه خبری  فاکس نیوز نیز ۶ تیر،  طی گزارشی درباره وضعیت وخیم خشکسالی در ایالت کالیفرنیا و دیگر مناطق آمریکا عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد از مناطق غربی آمریکا تحت تاثیر یک خشکسالی تاریخی و تهدیدکننده بوده و اینکه تابستان سال جاری میلادی تازه شروع این معضل است. هم اکنون زندگی بیش از ۵۸ میلیون نفر در مناطق غربی آمریکا تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.