واکنش روسیه به گزارش آژانس درباره اقدامات هسته ای ایران

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید اقدام ایران مبنی بر تولید اورانیوم فلزی و افزایش ظرفیت غنی سازی انحراف دیگری از برجام است حال آنکه درک می کنیم دلیل برداشتن چنین گامی، عدم دستیابی به نتایج عملی برای احیای توافق هسته ای بوده است حال آنکه تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و کشورهای ثالث طرف همکاری با ایران همچنان ادامه دارد.

زاخارووا در ادامه افزود: با این حال، نگرانیم که این موضوع بیش از پیش ما را از هدف اصلی دور کند و به این ترتیب، ایجاد شرایط اجرای با دوام برجام دشوارتر شود.

واکنش روسیه به گزارش آژانس درباره اقدامات هسته ای ایران

وی همچنین از سرگیری هرچه زودتر مذاکرات وین را تنها راه خروج از این وضعیت عنوان کرد و از همه طرفین از جمله آمریکا خواست که از اقدامات عجولانه که به مانع تراشی در مسیر عادی سازی شرایط برجامی منتهی شود؛ پرهیز کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود مدعی شد که ایران در گذشته از یک آبشار ۱۶۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده اما در حال حاضر علاوه بر این آبشار ۱۶۴ عددی، از یک مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود.

همچنین بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ ایران بیش از ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید کرده است. ادعا می شود که ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی در قالب UF۴ (تترافلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.

از سوی دیگر، ادعا می شود «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم قرار است این هفته با یک طرح ضد ایرانی جدید به کاخ سفید برود که به زعم او مانع از نزدیک شدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای می‌شود.

ظاهراً این طرح شامل راهبردی است که با اجرای آن، آمریکا از بازگشت به برجام بی نیاز شده و در عین حال، می‌تواند به تقابل جویی با برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بپردازد.

پیشتر، بنت مدعی شده بود: ما با تمرکز بالا و با رویکرد شراکت به کاخ سفید می‌رویم؛ رویکردی که با هدف متوقف کردن اقدامات منفی ایران در منطقه - ثبات‌زدایی و تروریسم- و جلوگیری از نزدیک شدن ایران به (نقطه) گریز هسته‌ای است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز سرنوشت توافق هسته‌ای را «یک علامت سوال بزرگ» خوانده و درباره اقدامات آمریکا در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین نیز از دو گزینه احتمالی صحبت کرده بود.

به ادعای او، یکی از موارد پیشنهادی این است که واشنگتن و تهران یک توافق کاملاً جداگانه امضا می‌کنند که دارای پارامترهای متفاوت از توافق فعلی است. مورد دیگر مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بازگشت به مذاکرات وین را به ایران واگذار کرده و این طور وانمود می‌کند که این طرف ایرانی است که از ادامه مذاکره طفره می‌رود حال آنکه تهران بارها با ترسیم خطوط قرمز خود تاکید کرده که به زیاده خواهی واشنگتن مبنی بر گنجاندن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای در اصل برجام، تن نخواهد داد.