تاجیکستان خواهان توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است

  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور گفت: مردمان ما دارای ارزش های، زبان تاریخی و معنوی مشترک هستند. اظهار اطمینان نمودیم که این مشترکات زمینه مساعد برای رشد همکاری های دوستی می‌باشد.

وی افزود: ما در فضایی دوستانه ملاقات ها را انجام دادیم. اطمینان داریم سندهای همکاری که امروز به امضا رسیدند برای تقویت مناسبات دو کشور زمینه ای مساعد فراهم می آورد.

رحمان خاطر نشان کرد: اظهار اطمینان نمودیم که این مشترکات زمینه مساعد برای رشد مناسبت های دوستی و همکاری سودمند می باشد. ما خواهان توسعه همکاری های اقتصادی و تجارتی هستیم. برای به مقصد رسیدن این توافقات دوجانبه پیشنهاد (تدوین) برنامه دراز مدت همکاری های اقتصادی تاجیکستان و ایران را تا سال ۲۰۳۰ نموده تا به امضا رسانیم.

تاجیکستان خواهان توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران است

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: ما سفر آقای رئیسی را آغاز مناسبت‌های نو در روابط دو کشور می‌دانیم.

رحمان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم زمینه گفت‌وگو میان جبهه پنجشیر و طالبان را در شهر دوشنبه فراهم کنیم. در این دیدار وضع نگران کننده افغانستان، در مرکز توجه ما قرار داشت، ما خواهان صلح و ثبات کامل در آن کشور که عامل مهم تامین امنیت در منطقه می‌باشد، هستیم و بر آمادگی خود را برای مساعدت به این روند تاکید کردیم.

وی تاکید کرد: همزمان با این رویکرد با تاسیس حکومت همه‌شمول و فراگیر منافع همه گروه‌های اجتماعی و قوم‌ها و ملت‌های ساکن افغانستان را عامل استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان دانستیم. در مذاکرات دیروز با پاکستان تاکید کردیم که در حکومت فراگیر تاجیک‌ها و دیگر قومیت‌ها باید جایگاه شایسته داشته باشند و صلح و ثبات در افغانستان را می‌توان فقط با همین راه تامین کرد.

رحمان با بیان اینکه از بین رفتن نزاع و تشنج در ولایت پنجشیر توسط اعلام کردن آتش بس و گشودن راه‌ها، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم این منطقه از مهمترین وظایف امروز است، گفت: در این زمینه ما به توافق رسیدیم که تمام کوشش خود را جهت رسیدن به این هدف‌ انجام داده و برای برگزاری مذاکرات بین تاجیک‌ها و طالبان در شهر دوشنبه مساعدت نماییم.

رییس جمهوری تاجیکستان ادامه داد: بر آن هستیم که در پیشبرد این روند سازمان ملل متحد باید نقش کلیدی داشته باشد و حفظ و تامین منافع همه قومیت‌ها و ملت‌ها و احترام و اعتراف به حقوق شهروندان در دایره معیارهای پذیرفته شده بین المللی امری ضروری است.