عضویت رسمی ایران در شانگهای چشم انداز‌های مفیدی در آینده دارد

 سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای ، گفت: با پذیرش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای یک گام بسیار بزرگ برای رشد و پیشرفت در حوزه اقتصادی و تاثیرات دیدگاه‌های امنیتی ایران در منطقه به وجود آمد.

وی افزود: پس از نزدیک به ۱۲ سال از تلاش ایران برای ورود به سازمان همکاری های شانگهای که البته بخش قابل توجهی از جمعیت یعنی نزدیک به ۴۲ درصد جمعیت جهان را در خود دارد و نزدیک به ۵۰ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارد، کار آسانی نبود و موفقیتی است که امروز دولت انقلابی به دست آورده است. البته تلاش‌های دولت‌های گذشته در این رابطه را نباید فراموش کرد، اما زحمات و تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شد با مواضعی که در همین دو ماه گذشته توسط دولت انقلابی گرفته شد، تکمیل شد.

عضویت رسمی ایران در شانگهای چشم انداز‌های مفیدی در آینده دارد

صدرالحسینی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران سازمان همکاری های شانگهای مطرح باشد، در حقیقت این سازمان در ابتدا برای مسائل امنیتی، مقابله با تروریسم، افراط گرایی و موضوعاتی که می‌تواند اقتصاد کشور‌های منطقه را به هم بریزد تشکیل شد، البته با توجه به تجربیاتی که ایران در مقابله با تروریسم و تجزیه طلبان منطقه‌ای چه در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان عراق و چه امروز گروه‌ها و جریاناتی که در نقاط مختلف چه در حوزه استان‌های عربی چه در حوزه استان‌های بلوچ و چه در حوزه استان‌های کرد ایران با آن رو به روست و تجربه موفقی در این رابطه دارد، حتما می‌توانیم در این مورد سازمان شانگهای را با گام‌های بلندتری همراه کنیم.

در حوزه افزایش امنیت کشور‌های عضو شانگهای حتما می‌توانیم موثر باشیم

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: حرکتی که ایران در مقابله با تروریسم بین المللی تکفیری در عراق و سوریه انجام داد، یک تجربه بود توسط مقامات مسئول در حوزه امنیتی امروز به دست آمد که می‌توانیم در ارتباط با افزایش امنیت کشور‌های عضو شانگهای حتما موثر باشیم و نظرات، دیدگاه ها، رویکرد‌ها و تاکتیک‌های ما در مقابله با تروریسم بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: علی رغم اینکه در حال حاضر یکی از رویکرد‌های اصلی شانگهای مسائل اقتصادی است، قطعا جمهوری اسلامی ایران با افزایش امنیت برای کشور‌های عضو می‌تواند در این رابطه هم نقش موثری داشته باشد، ضمن اینکه واقعیت امر در حال حاضر موضوعی است به نام نگاه به شرق. در حقیقت شرایط اقتصادی دنیا در حال انجام یک حرکت و کوچی از غرب به شرق انجام است. دو قدرت بزرگ اقتصادی و سه قدرت بزرگ اقتصادی، نظامی و سیاسی در شانگهای حضور دارند، یعنی چین، روسیه و هند که هر کدام از این‌ها می‌توانند برای توسعه ایران بسیار موثر باشند.

  با سرویس دادن به کشور‌های عضو شانگهای می‌توان تجربیاتی کسب کرد 

صدرالحسینی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کشور‌های عضو شانگهای نیازمند به انرژی هستند و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در قبال فروش انرژی بدون توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه آمریکایی‌ها بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های خود را تامین کند، ضمن اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور‌های عضو شانگهای می‌توانند از محصولات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مصنوعات، کشاورزی و آی تی و فنی استفاده کنند. البته در ارتباط با سرویس دادن به کشور‌های عضو می‌توانیم تجربیاتی پیدا کنیم و سرویس‌هایی را از آن‌ها در همه حوزه‌هایی که نام برده شده است کسب کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این چنین نیست که در سازمان بزرگی مانند شانگهای که در حوزه مسائل اقتصادی، امنیتی و انسانی در حال حرکت است، هیچ تجربه‌ای نتوانیم داشته باشیم. می‌توانیم محصولات مورد نیازمان را از این کشور‌ها دریافت کنیم و در ضمن محصولات مورد نیازمان را از این کشور‌ها دریافت کنیم و در ضمن محصولات خودمان را که اضافه بر نیاز است را به این کشور‌ها صادر کنیم. قطعا عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای می‌تواند برای ما چشم انداز‌های بسیار مفیدی در آینده نزدیک داشته باشد.

آمریکایی‌ و اروپا  از عضویت دائم ایران در شانگهای ناراحت هستند

وی افزود: آمریکایی‌ها حتما در این رابطه ناراحت هستند و بخشی از کشور‌های اروپایی به ویژه کشور‌های مداخله گر اروپایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان هم از این موضوع ناراحت هستند. در واقع از فردای رسمیت یافتن ورود ما به شانگهای کشور‌های اروپایی برای نزدیک شدن به ما تلاش می‌کنند و حتی فشار‌های خود را در این رابطه کاهش دهند، چراکه آن‌ها نمی‌خواهند یک کشور با ظرفیتی مانند ایران را که از نفوذ معنوی خود می‌تواند استفاده کند و هم می‌تواند شرایط اقتصادی قابل توجهی با عنایت به تحریم‌ها داشته باشد، البته به واسطه تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای ایران به وجود آمده است، اما ظرفیت‌های ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز می‌توانیم در نظام اقتصادی بین الملل نقش بازی کنیم.

صدرالحسینی ادامه داد: ما در کنار عضویت ایران در شانگهای می‌توانیم از حمایت این کشور‌ها در حد وزن خودشان برای پیگیری پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم. بالاخره دو عضو صالحب وتو یعنی چین و روسیه در این سازمان شانگهای حضور دارند و با نزدیک شدن ما به این دو کشور می‌توانیم از حمایت این‌ها در سازمان‌های بین المللی استفاده کنیم، ضمن اینکه می‌توانیم از بازار این کشور ها برای صادرات مصنوعات خود استفاده کنیم. همچنین برای مثال در ارتباط با سرمایه گذاری هند در حوزه چابهار و مناطق دیگر کمال بهره را ببریم.

عضویت دائم در شانگهای رونق عمومی برای ما ایجاد می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: می‌توانیم در حوزه کشتیرانی با این کشور‌های بزرگ به گونه‌ای مراوده‌ای داشته باشیم که پیشرفت‌هایی در حوزه کشتیرانی ما ایجاد شود و به برخی از این کشور‌ها سرویس‌هایی در حوزه حمل و نقل داشته باشیم و هزینه این حمل و نقل به میزانی که کار صورت می‌گیرد ارز مورد نیاز وارد کشور شود. توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشتی و درمانی از نکات دیگری است که می‌تواند با نزدیک شدن ما به شازمان شانگهای و ارتباط نزدیک تری با اعضای آن به عنوان صادر کننده مسائل در ارتباط با توریسم درمانی و کاهش مسائل و موضوعاتی که ممکن است نیازمند باشیم در حوزه فضایی، دریایی و موضوع جاده چه به صورت جاده کامیون رو و تریلی رو یا راه آهن با اتصال این کشور‌ها می‌تواند یک رونق عمومی را برای ما ایجاد کند.

وی یادآور شد: در سفر اخیر آقای الکاظمی به تهران مسئله اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران از شلمچه به بغداد مطرح بود و حتما کشور‌های عضو شانگهای به این مسیر‌هایی که ایران چه به ترکیه و اروپا و چه به عراق و سوریه و ساحل مدیترانه نیازمند هستند و حتما از این ظرفیت‌های خود می‌توانیم استفاده کامل را ببریم که البته باید نسبت به تهدیداتی که در این رابطه در حوزه اقتصادی و سیاسی وجود دارد مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

مردم آثار عضویت ایران در سازمان شانگهای را در اقتصاد خواهند دید

سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران این سازمان رسید

گفتنی است؛ در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای با کشور‌های عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.