واکنش رسانه های چینی به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

 خبرگزاری رسمی چین و "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان این کشور، روزنامه های دولتی مانند گلوبال تایمز و چینا دیلی و همچنین رادیو بین المللی این کشور نیز هرکدام از زاویه دید خود به اهمیت عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداختند.

«جوومارت اوتوربایف» نخست وزیر سابق جمهوری قرقیزستان و استاد دانشگاه پکن در یادداشتی برای  "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین با بیان اینکه عضویت رسمی ایران در این سازمان خبر خوبی برای دو طرف است نوشت: روند پیوستن ایران ممکن است مدتی طول بکشد. به عنوان مثال، برای هند و پاکستان، تقریباً دو سال طول کشید تا مراحل رسمی آنها به پایان برسد. آغاز رسمی مراحل پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک پیشرفت واقعی شناخته می شود زیرا این کشور بیش از ۱۰ سال را در انتظار عضویت کامل سپری کرده است.

اوتوربایف نوشت: تهران در سال ۲۰۰۵ در سازمان همکاری شانگهای وضعیت ناظر را دریافت کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۸ درخواست عضویت کامل کرد. با این حال تا سال ۲۰۱۵ ایران به دلیل تحریم های بین المللی نمی توانست در این سازمان پذیرفته شود. طبق قوانین سازمان همکاری شانگهای، کشوری که تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد است نمی تواند به عضویت این سازمان درآید. این تحریم ها در سال ۲۰۱۵ هنگامی که تهران با محدود کردن برنامه هسته ای خود موافقت کرد، لغو شد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بنابراین، عضویت کامل تهران در این نهاد این واقعیت واضح را تایید می کند که ایران یک شرکت کننده مهم در تأمین ثبات و امنیت منطقه است و سازمان همکاری شانگهای در حال تبدیل شدن به بستر اولیه این مساله است و همه از مشارکت ایران سود خواهند برد.

واکنش رسانه های چینی به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

نویسنده می گوید: می توان به وضوح مشاهده کرد که سازمان همکاری شانگهای به موثرترین سازمان بین المللی برای تامین امنیت منطقه ای در اوراسیا تبدیل شده است. مهمترین موضوع در روابط بین المللی ایجاد اعتماد بین دولت ها یا مردم است. تنها با تلاش مشترک شرکا می توان فضای اعتماد ایجاد کرد و از طریق ارتباط منظم، تماس های گسترده و فعالیت های مشترک حفظ شد.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی به نقل از کارشناسان نوشت: آغاز روند الحاق رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) نشان دهنده تغییر جهت گیری سیاست خارجی ایران به سمت شرق و همکاری های منطقه ای است که به طرق مختلف به نفع ایران خواهد بود.

گزارش در ادامه با اشاره به مواضع مثبت مقامات ایرانی در مورد عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای نوشته است مقامات دولت جدید ایران همچنین بر اولویت بندی اقتصاد در روابط خارجی، به ویژه با همسایگان و کشورهای منطقه، از طریق فعال سازی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سایر اقدامات تاکید کرده اند.

پیمان حسنی، کارشناس موسسه دیپلماسی اقتصادی در این مورد گفته است عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، به این کشور دسترسی به بازارهای بزرگ در سراسر قاره آسیا را می دهد.

او افزود: در عین حال، تسریع پیوستن ایران به طرح کمربند و جاده چین و تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی از دیگر مزایای این عضویت است.

شینهوا در ادامه به نقل از حجت الاسلام رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران نوشته است: سازمان همکاری شانگهای به خوبی نشان داده است که می تواند با تکیه بر قابلیت های اقتصادی، سیاسی و جمعیتی خود به یک نیروی محرک چندجانبه گرایی جهانی تبدیل شود و این نشان دهنده فراهم آوردن بستری برای شکل دادن به یک جامعه بر اساس ارزش های مشترک توسعه است.  

گلوبال تایمز هم در یاداشتی به قلم سردبیر این نشریه نوشته است بیست و یکمین جلسه شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO) روز جمعه در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد سازمان همکاری شانگهای در این نشست رویه هایی را برای پذیرش عربستان سعودی، مصر و قطر به عنوان شرکای گفت و گوی جدید سازمان همکاری شانگهای و پذیرش ایران به عنوان یک عضو اصلی آغاز کرد مساله ای که نشان می دهد این سازمان از دور جدیدی از توسعه استقبال کرده و چشم انداز توسعه گسترده خود را نشان داده است.

رادیو بین المللی چین از رسانه های دولتی این کشور هم در گزارشی با عنوان «شرایط برد - برد عضویت ایران در سازمان شانگهای» به مزایای پیوستن ایران به سازمان پرداخت و نوشت عضویت در این سازمان یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی ایران محسوب می شود.

در این گزارش آمده است: سازمان همکاری شانگهای به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس خود، بار دیگر حلقه دوستانش را گسترش داد و به یکی از کانون های توجه رسانه های بین المللی در روزهای اخیر تبدیل شد.

گزارش می افزاید: مزایای ملحق شدن ایران به سازمان همکاری شانگهای واضح و روشن است. ایران مدت هاست که یک استراتژی دیپلماتیک را با نگاه به شرق تدوین کرده است اما اجرای این استراتژی به دلایل مختلف ایده آل نیست. بعد از روی کار آمدن «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، دولت این کشور بار دیگر سیاست خارجی خود با محوریت آسیا را تائید کرد. از ابتدای دوره ریاست رئیسی، اخبار خوبی در ارتباط با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای منتشر شده است؛ بدون شک عضویت در این سازمان یک پیروزی عظیم برای دیپلماسی ایران محسوب می شود.