اظهارات نفتالی بنت تکرار سخنان بی‌اساس نتانیاهو در مقابل ایران است

 «حسین آجرلو» با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سخنرانی اخیر « نفتالی بنت » در ادامه و تکرار صحبت‌های قبلی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بوده است. آنها سعی دارند جمهوری اسلامی را با کلید واژه‌های تهدید تعریف کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در ادبیات قبلی مقامات رژیم صهیونیستی گروه‌های وابسته به ایران تهدیدی برای رژیم تلقی می‌شدند، اما در سخنرانی اخیر «بنت» از گروههای شیعه نام برده است که می‌تواند شامل «حزب الله» لبنان، «حشد الشعبی» عراق  و «انصارالله» یمن باشد. از این اقدام بنت می توان در دو تحلیل ارائه داد، اینکه وی نسبت به نتانیاهو تمرکز بیشتری بر موضوع ایران دارد  و با تمرکز بر گروه‌های شیعه مدعی است که روند ایدئولوژیک همسو با ایران عامل ناامنی منطقه است.

آجرلو خاطرنشان کرد: بعد از کاهش تهدیدات  تکفیری‌ها سران رژیم صهیونیستی سعی دارند با بکار بردن این کلید واژه‌ها ذهنیتی که نسبت محور مقاومت در مقابل تکفیری ها در دنیا شکل گرفته از بین برود و به نوعی محور مقاومت همانند گروه‌های تکفیری بازتعریف شود، البته این روایت‌سازی اسراییلی مورد توجه افکار عمومی قرار نمی‌گیرد.

اظهارات نفتالی بنت تکرار سخنان بی‌اساس نتانیاهو در مقابل ایران است

وی تصریح کرد: طی ماههای اخیر و با قدرت یافتن طالبان در افغانستان، مساله القاعده در آمریکا پررنگ شده، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌خواهد در سایه توجه به این تحولات نگاه افکار عمومی را به سمت ایران بکشاند و جمهوری اسلامی  را به عنوان نظامی تعریف کند که از گروه‌های  افراطی حمایت می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اظهارات بنت در مورد پایان یافتن آستانه صبر اسراییل گفت: این همان ادبیات بی‌اساس و تکرار سخنان نتاهیاهو در مقابل ایران است که برای جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد.

آجرلو با بیان اینکه دوران نخست وزیری بنت مساله راست مذهبی یهودیت پررنگ‌تر خواهد شد گفت: بار ائدیولوژیک یهودیت در سخنرانی بنت نشان داد که در آینده شاهد یک اسراییل «راست‌گرا» خواهیم بود و این تفکر در اسراییل غالب می‌شود و بار تقابل‌های ایدئولوژیک در منطقه بیشتر خواهد شد.

آجرلو یادآورشد: نخست وزیر پیشین اسراییل ایران را به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه تعریف می‌کرد و مدعی بود که جمهوری اسلامی در حال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. در سخنرانی اخیر «بنت» هم شاهد هستیم که این سیاست دنبال می‌شود.

 وی ادامه داد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بحث هسته‌ای به دنبال اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی است، اما ایران با گفت وگوهای برجام تا حدودی توانسته این طرح را مدیریت کند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: رژیم صهیونیستی در این چند سال با تمام تلاش و رایزنی دیپلماتیک موفق به اجماع سازی علیه جمهوری اسلامی نشد و اختلافات زیادی در این زمینه با آمریکا، اروپا و روسیه دارد البته ایران هم توانست با گفت و گوهای دیپلماتیک و به موقع مانع این اجماع سازی شود.

آجرلو سخنان اخیر نفتالی بنت در مجمع عمومی سازمان ملل را تکرار ادعاهای بی اساس سران رژیم صهیونیستی خواند و گفت: پیام سران رژیم بیش از اینکه متوجه ایران باشد، پیامی برای غرب بخصوص ایالات متحده است. زیرا که همانطور که وی گفته با آمریکا در مورد ایران اختلاف نظر دارد و در بحث اختلاف با غرب این پیام را می‌دهد که اگر آستانه  تحمل اسراییل تمام شود، بدون در نظر گرفتن منافع آمریکا اقدام نظامی انجام خواهد داد، هرچند جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با تهدیدات را دارد و این مسائل برای جمهوری اسلامی جدید نیست.

 این کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه خاورمیانه اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا نیست، سران رژیم صهیونیستی دچار نوعی دستپاچگی شده و سعی دارند  با برهم زدن امنیت منطقه و شعارهای ایران هراسی بهانه‌ای برای تداوم حضور آمریکا در منطقه داشته باشند زیرا با توجه به روند مذاکرات پرونده هسته ای و چشم اندازی کاهش تحریم‌ها  احتمال دارد آمریکا منطقه را ترک کند.

آجرلو خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دو دلیل منطقه را ترک می‌کنند؛ نخست اینکه ارزش استراتژیک منطقه خاورمیانه برای آنها کاهش پیدا کرده و دیگر اینکه حوزه شرق  برای مقابله با چین یک راهبرد استراتژیک برای آمریکا تلقی می‌شود.

 وی ادامه داد: در بحث خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه یکی از بازیگرانی که بیشترین ضربه را می‌خورد رژیم صهیونیستی است زیرا تنها بازیگر خاورمیانه است که با همه بازیگران اصلی چالش‌های جدی و راهبردی دارد.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: رژیم صهیونیستی نیاز مبرم به حضور بازیگر خارجی در منطقه دارد و می‌خواهد با امنیتی کردن منطقه و تنش، حضور نظامی آمریکایی‌ها در منطقه را توجیه کند. سران این رژیم با پیگیری سیاست ایران‌هراسی سعی دارد تمام تلاش خود را برای تداوم حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بکار گیرد که بعید است موفقیتی داشته باشد.