پشت پرده تحرکات کشور آذربایجان در مرز ایران

اکبر احمدپور ، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان علیه کشورمان و بستن راه‌های ارتباطی ایران با ارمنستان تاکید کرد: یکی از مباحث که در بحث آذربایجان مطرح است این است که در طول سال‌های گذشته این کشور همواره مورد حمایت ایران بوده است. جمهوری اسلامی همواره سعی و تلاش کرده تا از آذربایجان و تمامیت ارضی و راه های ارتباطی که با ایران و کشورهای دیگر دارد دفاع کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکنون سعی کرده تسهیلات لازم را در اختیار این کشور قرار دهد. حتی در ارتباط با مناقشه قره باغ و جنگی میان ارمنستان و آذربایجان ایجاد شد و از طرف ارمنستان نسبت به آذربایجان تعرض صورت گرفت جمهوری اسلامی ایران بارها و به کرات سیاست خود را نسبت به این موضوع اعلام و تاکید کرد که ارمنستان باید اراضی اشغالی را تخلیه کند و تمامیت ارضی آذربایجان و حاکمیت را بپذیرد.

پشت پرده تحرکات کشور آذربایجان در مرز ایران

اکبرپور گفت: کشور ما حتی در مناقشه اخیر قره باغ وارد میدان شد و حمایت جدی خودش را نسبت تمامیت اراضی آذربایجان اعلام کرد. بنابراین تاکنون تمام حمایت‌های لازم از سوی ایران برای آذربایجان صورت گرفته است. اما متاسفانه این کشور درسال‌های اخیر به تدریج تحت سلطه کشورهای غربی و صهیونیست ها و از طرفی کشور ترکیه قرار گرفته است و جمهوری آذربایجان به نوعی آلت دست کشورهای متخاصم شده و علیه جمهوری اسلامی موضع اتخاذ می‌کند. این کشورها آذربایجان را وادار می کنند تا در برابر ایران بایستد و ساز مخالف را نسبت به ما داشته باشد.

این نماینده مجلس اظهارکرد: به طور مثال رژیم اشغالگر قدس در سال‌های اخیر ارتباط بسیار تنگاتنگی با آذربایجان برقرار کرده و این کشور حتی امکانات زیادی را در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشته و در ارتباط با خرید تجهیزات نظامی و امکانات نظامی رژیم اشغالگر قدس روی خوش نشان داده است. بنابراین مسلم است که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حضور صهیونیست‌ها را در کنار مرزهای خودش تحمل نمی کند.

اکبرپور متذکرشد از این نظر یک انتقاد جدی نسبت به آذربایجان مطرح است که چرا ارتباط تنگاتنگ با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و زمینه حضور آنها را در مرزهای جمهوری اسلامی فراهم کرده است؟

او همچنین در بخش پایانی یادآورشد که نکته دوم در مورد مسدود سازی راه ارتباطی ایران به ارمنستان است. متاسفانه آذربایجان به بهانه پس گیری اراضی خودش نسبت به اراضی ارمنستان تعرض کرده است.

وی درانتها خاطرنشان کرد: آذربایجان در روزهای اخیر راه ارتباطی ایران به ارمنستان را محدود کرده و اگر این راه مسدود شود راه ارتباطی ایران به اروپا نیز بسته خواهد شد و در این زمینه ضرر و زیان بسیاری نسبت به منافع ایران ایجاد می‌شود که برای جمهوری اسلامی قابل تحمل نیست. در نتیجه از این نظر نیز کار آذربایجان بسیار ناشایست است و برای ایران اسلامی قابل تحمل نیست.