راهکارهای اقتصادی برای برون رفت از مشکلات کشور/ انضباط شرط مهم دولت سیزدهم برای تغییر اوضاع

پرویز جاوید ، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در مورد راهکارهای اقتصادی برای برون‌رفت از اوضاع فعلی اقتصاد مباحثی را مطرح کرد: مدتی است شرایط اقتصاد کشورمان ثباتی ندارد و بسیاری به دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت هستند. اما برای بهبود موضوعات اقتصادی ما راهکار مؤثر کوتاه‌مدت عملیاتی نداریم. چراکه در حوزه‌های ارز و مشابه آن نمی‌شود به‌صورت کوتاه‌مدت عمل کرد و دلیل اصلی این است که امروز منابع ارزی و ورودی ارز مناسبی در اختیار نداریم.

 

وی افزود: باید یک کالایی صادر شود که توسط آن ورودی ارز داشته باشیم تا بتوانیم روی آن برنامه‌ریزی کنیم. امروز حتی شرکت‌های بزرگ صادرکننده‌های غیرنفتی ما دچار مشکل هستند.

 

راهکارهای اقتصادی برای برون رفت از مشکلات کشور/ انضباط شرط مهم دولت سیزدهم برای تغییر اوضاع

جاوید گفت: ما ازیک‌طرف با مشکل تحریم‌های جهانی روبرو هستیم و از طرف دیگر مشکلاتی در داخل داریم. به‌طور مثال سر راه صادرکننده‌ها مالیات‌های سنگین گذاشته‌شده است. به همین جهت فضای اقتصادی و تجارت مساعد نیست و اصلاً نباید به دنبال راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برویم.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: امروز شاهد کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی هستیم که باید ببینیم این میزان کسری بودجه چه تأثیری در تورم اقتصادی خواهد داشت. همان‌طور که سازمان آمار اخیراً گفته است میزان تورم 56 درصد بوده است که البته این تورم مربوط به شش‌ماهه ابتدای سال 1400 است و معمولاً تورم اصلی خودش را در پاییز و زمستان نشان می‌دهد.

*راه تغییر اوضاع اقتصادی، انضباط داشتن دولت سیزدهم

وی اظهاکرد: یکی از راه‌هایی که دولت بتواند توسط آن تا حدودی اوضاع را تغییر دهد انضباط خود دولت است. انضباطی که در دولت یازدهم و دوازدهم با قطعیت فراموش‌شده بود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران می‌گوید: از دیگر راه‌های بهبود اوضاع این است که دولت نظارت کامل بر روی منابع داشته باشد و تا حدودی به بانک مرکزی استقلال بدهند تا بانک مرکزی دیگر چاپ پول نداشته باشد. زیرا در سه ماه پایانی دولت دوازدهم بانک مرکزی به‌صورت سه نوبت در حال چاپ پول بود.

جاوید تأکید کرد که نکته مهم دیگر این است؛ باید شرایط روابط با سایر کشورها به‌خصوص همسایگان خودمان را اصلاح کنیم که البته در این دولت شاهد پالس‌های مثبتی از این موضوع هستیم.

او در انتها خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعات تأثیرگذار می‌توان به آزادسازی منابع بلوکه‌شده اشاره کرد. منابع بلوکه‌شده ما چیزی در حدود 80 میلیارد دلار است که با سرازیر آن به کشور قطعاً موجب ایجاد اشتغال، کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت.