وضعیت فعلی برجام نتیجه سیاست فشار حداکثری است

 «میخائیل اولیانوف » نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تصریح کرد که تمامی مشکلات فعلی که در خصوص برجام به وجود آمده است، نتیجه سیاست « فشار حداکثری » دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده است.

اولیانوف در پاسخ به توییت «ریچارد گلدبرگ» عضو بنیاد آمریکایی به اصطلاح دفاع از دموکراسی تصریح کرد که مشکلات فعلی حول محور برجام نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا است.

وضعیت فعلی برجام نتیجه سیاست فشار حداکثری است

گلدبرگ روز گذشته (جمعه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، درباره روند مذاکرات وین برای احیای برجام به انتقاد از ایران پرداخت و بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا نوشت: «سخت است که در 9 ماه گذشته چیزی جز رژیمی را شاهد بوده باشیم که از دولت بایدن و وسواس ساده‌لوحانه و غیرمنطقی اروپا در قبال برجام برای جلوگیری از اجرای تحریم‌ها، ثبات‌بخشی به اقتصادش، جلوگیری از سرزنش‌های آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی و توسعه گسترده برنامه هسته‌ای بهره‌برداری کرده باشد. باقی چیزها تبلیغات است».

اولیانوف در پاسخ به گلدبرگ در پیامی توییتری نوشت: «قطعاً یک جنبه واضحی وجود دارد که در دسته تبلیغات قرار نمی‌گیرد و آن این حقیقت است که تمامی مشکلات در نتیجه سیاست فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا است. لطفاً یک به یک گزارش‌های فصلی آژانس در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ را مطالعه کنید».

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و از آن پس سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را به امید وادار کردن آن برای موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن در پیش گرفت که این سیاست نه تنها نتیجه‌ای در برنداشت بلکه ایران یک سال پس از آن و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشت.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.