ایران ترسی از مذاکره ندارد/ نباید مسائل اقتصادی و معیشتی را به مذاکره پیوند بزنیم

ابراهیم عزیزی ، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن تحلیل روند مذاکرات هسته‌ای پیش رو بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع مذاکرات دارای گفتمان قوی و جامعه پسند است و از طرفی همواره بر مبنای اصول حق و قانونی ایستادگی کرده است. مردم ما حتی بر همین مبنا انقلاب کرده‌اند و هیچ هراسی از گفتگو و مذاکره ندارند.

وی افزود: ما اعتقادداریم چنانچه طرف‌های مقابل با حسن نیت وارد مذاکره شوند جمهوری اسلامی ایران هم پذیرای آن گفتگو و مذاکره بر مبنای منافع ملی و عزت ملی خواهد بود. اما نکته مهم و اساسی که برای ما مهم است، تضمین و راستی آزمایی تعهدات غربی‌هاست.

ایران ترسی از مذاکره ندارد/ نباید مسائل اقتصادی و معیشتی را به مذاکره پیوند بزنیم

*اصول و مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران باید در مذاکرات رعایت شود

عزیزی اظهار می‌کند که بدون شک این رویکرد باید برای تیم مذاکره‌کننده حاکم باشد که اصول و راهبردهای جمهوری اسلامی و فرمان‌ها مقام معظم رهبری، قانون لغو تحریم‌ها و به‌طورکلی سیاست‌هایی که نظام در مسیر سلطه ناپذیری در همه سطوح داشته است را مدنظر قرار بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تأکید کرد: چنانچه طرف‌های مقابل هم واقعاً به عهد و پیمان خودشان پایبند بمانند و تضمین‌های لازم را نیز بدهند و مبتنی بر همین راهبردها باشد، به‌طورکلی مذاکره می‌تواند سودمند و مفید باشد.

او ادامه می‌دهد که البته ما در این دور از گفت‌وگوها نباید مسائل اقتصادی و معیشتی را به مذاکره پیوند بزنیم. ما نباید ارتباطی بین مذاکرات و اقتصاد و معیشت مردم و پیشرفت کشور قائل باشیم. بلکه باید مسیر جدایی را در نظر بگیریم. بااین‌حال ممکن است تا حدودی تأثیرگذار باشد اما پیوند زدن کامل این دو موضوع لطمه‌های جبران‌ناپذیری به ما وارد خواهد کرد.

عزیزی در انتها یادآور شد: با رویکرد جدید دولت و آینده‌نگری که وجود دارد و با پرهیزهایی که ازاین‌جهت انجام‌شده است به مذاکرات امیدوار هستم و ان شاالله بر اساس همین منافع ملی و چارچوب‌های اندیشه‌های حاکم بر مبانی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مسیر خودش را طی کند.