وقت استراحت نیست!

۱-میراثی که دولت مدعی تدبیر برای آیت‌الله رئیسی و همکارانش به‌جا گذاشت، بدتر و خطرناک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. هرچند عموم مردم سروصدای اشتباهات دولت قبل را بیشتر در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی شنیده‌اند، اما عجیب‌ترین بخش به‌جامانده از آن سال‌ها، اقتصاد است. هرچند در این زمینه حرف بسیار است، اما هدف از این نوشته چیز دیگری است.

۲. تردیدی نیست که ماشین اقتصاد کشور در مسیر پر چالشی است و به چاله افتاده است. کسری بودجه و راه‌حل‌های غلط مواجهه با آن، حاصلی جز تورم ندارد. این در حالی است که برخی ایده‌های اقتصادی مسئولان هم در حوزه تأمین مالی چالش زاست. اقتصاد هم با دستور، با فشار از بالا و با راه‌حل‌های موقت قابل مدیریت نیست. اگر هم مثلا چند ماهی با تزریق ارز به بازار، نرخ آن پایین نگه‌داشته شود، نهایتا پایدار نخواهد ماند و به عدد واقعی خود میل خواهد کرد. 

ضمن آنکه باید تأکید کرد که این راه‌حل‌های موقت برای آرام نگاه‌داشتن فضای اقتصادی کشور، نهایتا نوسان و جهش و نابسامانی را در انتها افزایش خواهد داد.

وقت استراحت نیست!

سه. بن هاروویتز، مدیرعامل یک شرکت معظم اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات بوده و سه بار، مجموعه تحت نظر خود را از ورشکستگی نجات داده است. او تجربیات و خاطرات خود را در کتابی به نام «سختی کارهای سخت» نوشته  که خواندنی است. جالب‌ترین بخش خاطرات هاروویتز تلاش بی‌وقفه و روحیه خستگی‌ناپذیر او برای نجات مجموعه و فعالیت تحت امر اوست. او گاهی پیش‌آمده که در چند هفته، چند ساعت خوابیده است، به معنای واقعی کلمه شبانه‌روزی جنگیده است تا بالاخره شرکت خود را نجات داده و رشد داده است. او اکنون یکی از موفق‌ترین‌های حوزه خود در سطح جهان است.

چهار. بی‌تعارف، کمتر مسئولی در حوزه اقتصاد می‌شناسم که مانند نویسنده کتاب «سختی کارهای سخت» در میدان مبارزه با مشکلات و مدیریت چالش‌های اقتصادی و معیشتی جامعه ایستاده باشد. در جاده پرچاله، ماشین را فقط می‌توان به راننده‌های چیره‌دستی سپرد که درد مردم، خواب را از چشمانشان ربوده است. این نقل به مضمون از یکی از بزرگان است که در شرایط فعلی، باور نمی‌کنم که مسئولان راحت و با آرامش سر بر بالین می‌گذارند.

پنج. ما در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله تأمین امنیت داخلی، پیشبرد راهبردهای منطقه‌ای و جهاد علمی، فعالان و متولیان مخلصی داریم که زندگی و آرامش و سلامت و خانواده خود را فدای مردم کرده‌اند و نتیجه‌اش همین دستاوردهای امروز است. دوره تغییرات ارشد و میانی دولت، فرصت خوبی برای سپردن اقتصاد به دست افرادی است که در سایه خدمات و تلاش مدبرانه و خستگی‌ناپذیرشان، در بر پاشنه سابق نچرخد.

سید محمد بحرینیان