پیش‌شرط‌ هایی برای حل مسائل حساس توافق هسته ای لازم است

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل درباره دور بعدی مذاکرات برجام گفت: این چنین نیست که چون آمریکا از برجام خارج شده و ایران هم به دنبال آن تعهدات برجامی خود را کاهش داده است پس از این که طرفین به تعهدات خود برگردند، مسئله حل و فصل شود. در این مدت اتفاقات دیگری هم رخ داده مانند اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌هایی علیه ایران وضع شده که با روح برجام سازگار نیست، در حالی که در برجام گفته شده بود هر گونه اقدام محدود کننده علیه ایران برای حضور در عرصه بین المللی نباید صورت گیرد.

 

وی افزود: برداشت غرب از مذکرات چیزی فراتر از برجام سابق است، در واقع این مسائل بخشی از کار است که مذاکرات را پیچیده و دشوار می‌کند؛ البته ایران هم به دلیل بی اعتمادی به آمریکا یکسری شروطی را مطرح کرده، از جمله اجرای قانونی که مجلس شورای اسلامی وضع کرده که براساس آن دولت متعهد شده مادامی که تعهدات برجامی سایر کشور‌های عضو اجرا نشود، ایران هم به تعهداتش عمل نکند و در مسیر هسته‌ای خودش گام بردارد.

پیش‌شرط‌ هایی برای حل مسائل حساس توافق هسته ای لازم است

شفیعی ادامه داد: مواردی مانند قانون مجلس و راستی آزمایی در دستور کار ایران قرار دارد و از جمله مواردی هم هست که پذیرش آن از سوی کشور‌های دیگر دشوار خواهد بود، همین الگو‌ها از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مطرح است که معنی بازگشت به برجام از جایی است که آمریکا از آن خارج شده بود تا برداشت پیچیده که شامل مطالبات جدید است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفرهای اروپایی معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در واقع با موضوعات زیاد و حساسی مواجه هستیم که مذاکرات را اصولا پیچیده می‌کند، برای حل این مسائل علاوه بر اراده سیاسی و حسن نیت یکسری پیش شرط‌هایی هم لازم است. از این رو است که معاون وزیر خارجه با سفر به فرانسه، انگلیس و آلمان در حال رایزنی با طرف‌های اروپایی است، زیرا فرآیند پیش رو سخت بوده و هنوز اراده و حسن نیت در طرف‌های مقابل دیده نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که تحریم‌ها در سه دسته قرار می‌گیرند؛ تحریم‌های اروپا، آمریکا و سازمان ملل گفت: در ارتباط با موضوع هسته‌ای و بر اساس برجام بسیاری از تحریم‌ها لغو یا تعلیق شدند، اما با خروج آمریکا اکنون با مشکل مواجه هستند که به این معنی است که خود این کشور‌ها تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنند، لذا با خروج ترامپ از برجام وضعیت تحریم‌ها با مشکل رو به رو شد که باید در روند فعلی لغو شوند، زیرا در برجام آمده که بعد از امضای برجام باید کشور‌ها در جهت رفع موانع همکاری‌های ایران با جهان خارج تلاش کنند.