برخی واردکنندگان ارز دولتی می گیرند و به قیمت آزاد می فروشند

حجت الاسلام محمد سبزی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده های دامی اظهارکرد: بحث ارز 4200 تومانی که برای نهاده های دامی قرار داده شد به طور کلی فساد آور است.

وی افزود: چرا که همین موضوع انگیزه را برای فساد ایجاد می کند. آماری که در خود کمیسیون داده شده این است که از بین 5 هزار تا 9 هزار واحد تولیدی در قالب دامداری یا مرغداری که نهاده دریافت کردند هیچ گونه تولیدی نداشته اند.

حجت الاسلام سبزی تاکید کرد: در دولت قبلی وزارت جهاد تا این حد ضعیف عمل کرده که به این صورت نهاده ها داده شده و هیچ کار تولیدی صورت نگرفته است و این نهاده ها در بازار آزاد فروخته شده است جای تاسف است.

*با وجود افزایش 52 درصدی اختصاص نهاده دامی، اما مشکلات این بازار تمامی ندارد

این نماینده مجلس اظهارکرد: تاکنون در بنادر ما مشکل وجود داشته است و نهاده های دامی از آنجا وارد بازار سیاه می شوند و هم در توزیع مشکلاتی وجود داشته است. آقایان خودشان آمدند و گزارش دادند که تقریبا 10 میلیون هزار تن از اول سال نهاده داده اند در صورتیکه نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی 52.7 درصد رشد داشته است.

برخی واردکنندگان ارز دولتی می گیرند و به قیمت آزاد می فروشند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: من از مسئولان وزارت خانه هم سوال کردم که شما می گویید ما نسبت به سال گذشته 52.7 درصد افزایش داشتیم بنابراین به همین میزان هم باید تولید اضافه میشد و این مشکلات به وجود نمی آمد. امروز دادمدارها گلایه دارند و اعتراضشان به حق است. این نشان می دهد که نتوانستند درست نظارت و کنترل کنند.

حجت الاسلام سبزی خاطرنشان کرد: از همین جهت دولت برنامه دارد که به صورت کلی این طرح ارز 4200 تومانی را حذف کند تا فساد از بین برود. در آخر هم باید همین اتفاق رخ دهد. منتهی امروز در شرایط فعلی کشور کمیسیون تشخیص داد که فعلا در شرایط مناسبی نیستیم و ممکن است این تصمیم در بازار تاثیر بگذارد و قیمت ها نجومی شود و معیشت مردم از این هم که هست سخت تر شود. اما به هرحال باید تکلیف ان مشخص شود زیرا این چند نرخی بودن اقتصاد کشور را نابود می کند.

او درانتها یادآورشد: در شرایط فعلی آزادسازی قیمت نهاده ها موجب می شود که قیمت مرغ تا 70 یا 80 هزار تومان بالا رود. بهتراست به جای این کار نظارت را تقویت کنند. رئیس جمهور محترم طی یک توافق نامه ای با بسیج نوشت که بسیج هم به صورت آموزش دیده افرادی در بحث تنظیم و نظارت به بازار وارد کند و اجازه ندهند گران فروشی اتفاق بیفتد.