اولیانوف: حل اختلافات در وین امکان‌پذیر است

«میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی ضمن بیان جدیت ایران و آمریکا در گفت‌وگوهای وین، از قابل حل بودن اختلافات نوشت.

وی در آستانه ادامه مذاکرات وین اعلام کرد: تماس‌های ما با ایالات متحده و ایران در گفت‌وگوهای وین نشان می‌دهد که هر دو طرف در خصوص احیای برجام بسیار جدی هستند، اما دیدگاه‌های آن‌ها در مورد راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است. وظیفه مذاکره‌کنندگان غلبه بر این اختلافات است که در پرتو وحدت هدف، شدنی است.

این دیپلمات روس که کشورش را در مذاکرات وین نمایندگی می‌کند، همچنین در توییتی دیگر اعلام کرد «هفتمین دور مذاکرات وین در خصوص احیای برجام و رفع تحریم‌ها فردا از سر گرفته می‌شود».

پیش از او، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در توییتی اعلام کرد: دور هفتم مذاکرات برجام پس از رایزنی در و بین پایتخت‌ها، فردا پنجشنبه در وین ادامه خواهد یافت. کمیسیون مشترک و تعدادی دیدار دوجانبه و چندجانبه برگزار خواهد شد.

اولیانوف: حل اختلافات در وین امکان‌پذیر است

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هفته گذشته در وین برگزار و ایران دو سند را به طرف مقابل در حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ارائه داد و بنابر درخواست طرف‌های اروپایی برای مشورت با پایتخت‌هایشان درباره این دو سند، مقرر شد تنفسی در گفت‌وگوها صورت بگیرد و دوباره این هفته از سر گرفته شود که بر اساس توافق باقری و مورا روز پنجشنبه (فردا) این گفت‌وگوها در شهر وین ادامه خواهد یافت.

پیش‌تر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص مواضع غربی‌ها در واکنش به پیشنهادات ایران گفت: ما در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران مذاکره می‌کنیم. تمامی آنچه در متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش‌نویس ۶ دور قبل است. این پیشنهادات اساساً نمی‌تواند حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و اروپا حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند برای مشورت به پایتخت‌های خود برگردند.

کارشناسان معتقدند که رویکرد طرف غربی نشان می‌دهد که مصرانه در پی آن هستند که ادامه مسیر گفت‌وگو را بر اساس ابتکار ایران نپذیرد، چون در آن صورت، میدان عمل در اختیار ایران است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از اهرم‌های فشار استفاده نشده خود بهره گیرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه مدعی شد که پیشنهادات ایران در خصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.

وزارت خارجه فرانسه نیز ادعا کرده که پیشنهادات ارائه شده ایران در خصوص پرونده هسته‌ای پایه معقولی برای هیچ توافقی نیست. 

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا هم در کنفرانس خبری شامگاه سه‌شنبه خود بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای مدعی شد که توپ در زمین ایران است تا جدیت خود را نشان دهد.

این اظهارات مقام‌های اروپایی در حالی مطرح شده که پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی که وعده جبران خسارت‌های ناشی از خروج واشنگتن از برجام را داده بودند نه تنها به این وعده عمل نکرده، بلکه با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همراهی کردند.