علت توقف مذاکرات در دور ششم،خواسته‌های فرابرجامی غرب بود

 «احمد دستمالچیان» با اشاره با اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه هر توافقی منوط به رفع تحریمها است، گفت: نتیجه مذاکرات به رفتار آمریکا بستگی دارد. آمریکا باید به تمام تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها عمل کند و این اقدام در زیر ذره‌بین راستی آزمایی قرار گیرد. چنانچه این دو کار انجام شود، ایران آمادگی کامل برای اجرای تعهدات خود دارد.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه تحریم‌های برجام و تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از این توافق به مرور نسبت به ایران اعمال شد باید لغو شوند، یادآورشد: در مذاکراتی که در شش دور گذشته (در دولت قبل) انجام شد، آمریکایی‌ها شروطی گذاشتند که مورد تایید ایران نیست و نخواهد بود.

دستمالچیان اضافه کرد: آمریکایی‌ها مطالبات فرابرجامی دارند از جمله اینکه در مورد برنامه‌های دفاعی و موشکی ایران، در مذاکرات شروطی دارند که برای ایران قابل قبول و اجرا نیست. این شروط که در آخرین دور مذاکرات در دولت قبل مطرح شد، نه در چارچوب برجام است و نه عقلانی است و ناقض منافع ملی ما است. اساسا مذاکرات در دور ششم به خاطر همین شرط آمریکایی‌ها متوقف شد.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه رییس جمهوری و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در چارچوب برجام به دنبال لغو همه تحریم‌ها هستند و توافق را موکول به تحقق این شرط کرده‌اند، یادآور شد: اروپا و آمریکا طبق برجام تعهدات بانکی، نفتی و تجاری نسبت به ایران دارند که باید به آن پایبند باشند. این شدنی نیست که ایران به تعهدات خود برگردد و دوباره شاهد نقض عهد طرف‌های مقابل باشد، لذا با استفاده از تجارب قبلی و سوء سابقه طرف آمریکایی، باید مواظب باشیم.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت سیزدهم اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره نمی‌زند، گفت: سیاست رییس جمهوری معقول است و همه چیز را در برجام نمی بیند. برجام فقط یکی از موضوعات و مسائل سیاست خارجی و روابط ایران است.

علت توقف مذاکرات در دور ششم،خواسته‌های فرابرجامی غرب بود

دستمالچیان خاطرنشان کرد: تفاوتی که دولت سیزدهم با دولت قبلی دارد این است که هر مسئله ای را در جای خود و به اندازه خود مورد توجه قرار دهد. دولت قبل رفع همه مشکلات را به برجام وابسته و مرتبط می‌دانست و دولت فعلی به هر کدام از اینها نگاه جدایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در منطقه و جهان با سایر کشورها رابطه و مراودات داریم. دلیلی ندارد که معطل برجام شویم که درست بشود یا نشود.

 این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: ایران عضو "معاهده منع گسترش هسته‌ای" (NPT ) است و طبق این معاهده حق دارد برای امور فنی، پزشکی و بخش انرژی خود به هر میزان که نیاز دارد اورانیوم غنی کند و آژانس هم مکلف و موظف است در این مسیر به ایران کمک‌های فنی، علمی ارائه کند.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به رفتارهای مخرب رژیم صهیونیستی در مذاکرات اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در تصمیمات آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نفوذ و دخالت دارد به طوری که سردمداران آمریکا بدون اجازه صهیونیسم بین‌الملل کاری نمی‌کنند و تصمیمی نمی‌گیرند.

 وی تاکید کرد: رژیم اسرائیل مانع توافق ایران با طرف مقابل است و حتی ممکن است لابی این رژیم به دنبال توقف روند مذاکرات و کند کردن آن است.