دولت در مذاکرات در مسیر درستی حرکت می‌کند

 احمد فروزبخش درباره عملکرد دولت سیزدهم در ۱۲۰ روز گذشته، اظهار کرد: حدود ۴ ماه از استقرار دولت یازدهم می‌گذرد و هنوز زود است که در مورد مسائل جزئی نظر دقیق بدهیم، اما در کل دولت خود را پرکار و پرتلاش نشان داده است.

وی افزود: معتقدم مهم‌ترین توفیق دولت در این چهار ماه ایجاد حس امید در میان بخشی از مردم بوده است که در نظرسنجی‌ها خود را نشان می‌دهد. این مهم با حضور شخص رئیس‌جمهور و روحیه و دیدارهای مردمی ایشان در ذهن مردم تقویت شده که موفقیت بزرگی است، اما از حالا به بعد این روحیه و امید باید در میدان هم خودش را به‌صورت کارآمدی و حل شدن مشکلات مردم نشان دهد.

مسئول کمیته سیاسی کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان گفت: از طرفی این روحیه می‌تواند به سطوح پایین‌تر دولت هم سرایت کند و دولت را از حالت رکود و فشل بودن دوره‌های گذشته خارج سازد. از دیگر موفقیت‌های دولت مهار کرونا و واکسیناسیون گسترده و سریع در کشور است.

فروزبخش تصریح کرد: در بحث معیشت هنوز زود است که بخواهیم از دولت انتظار زیادی داشته باشیم، اما به سختی می‌توان روزنه‌های امیدبخش در این حیطه دید. به‌عنوان مثال وضعیت بورس یا افزایش قیمت کالاهای اساسی یا حتی بحث افزایش قیمت خودرو در وضع مطلوبی نیست. بدیهی است که بخشی از این نابسامانی‌ها از گذشته به ارث رسیده و مولود بودجه و سیاست‌های اقتصادی سال گذشته است، اما باید پالس‌های مناسب‌تری از طرف دولت به بازارهای مالی مخابره شود. همچنین موفقیت دولت در مذاکرات به منظور آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران هم می‌تواند در آینده بازار مؤثر باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: از طرفی به نظر می‌رسد در رویکرد بودجه‌نویسی، دولت توانسته است راه مناسبی را طی کند و با تراز کردن بودجه، روند افزایش تورم در سال آینده را سخت کند. پس باید منتظر بود و دید که این تصمیم‌ها در آینده نزدیک چه آورده‌ای در معیشت مردم خواهد داشت. در وضعیت بودجه می‌توان نگاه امیدوارکننده‌ای به دولت داشت، اما در بحث معیشت دولت باید بیش از این‌ها برای موفقیت تلاش کند.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی رویکرد واقع‌بینانه دولت به ویژه در عرصه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند راهگشا باشد. شاید این تغییر رویکرد کمی زمان‌بر باشد، اما پس از دیالوگ و آشنا شدن دو طرف با نظرات یکدیگر به نظرم می‌توانیم منتظر شنیدن خبرهای خوب باشیم. اگرچه موفقیت واقعی در مذاکرات به همه طرف‌های مذاکره کننده مرتبط است، اما به نظر می‌رسد دولت در مسیر درستی در مذاکرات حرکت می‌کند. همچنین موفقیت‌های داخلی در زمینه‌های گوناگون می‌تواند به تسریع در نتیجه دهی مذاکرات کمک کند.

دولت در مذاکرات در مسیر درستی حرکت می‌کند

فروزبخش خاطرنشان کرد: موفقیت دولت در انعقاد نهایی حضور ایران در پیمان شانگهای امری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت یا قراردادهای جدید با ترکمنستان که نشان دهنده این است که دولت در افزایش تبادل با همسایگان مصمم است. شعار افزایش روابط با همسایگان، به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی دولت در سیاست خارجی به نظر واقع بینانه و مؤثر است. به نظر می‌رسد شروع دولت در امر سیاست خارجی خوب و امید بخش است اگر چه امکان دارد نتایج دیررس باشند.