تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف

سیدجلیل میرمحمدی در گفتگو با افکارنیوز، از تدوین طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

 

وی درباره محور‌های این تحقیق و تفحص، گفت: با توجه به اینکه ما موقوفات زیادی در کشور داریم، سالیان متمادی است که ده‌ها هزار میلیارد تومان اوقاف بدون برنامه رها شده است.

 

نماینده مردم میبد در مجلس تصریح کرد: سوءمدیریت برخی از افراد باعث شده است که اوقاف بدون برنامه رها شوند. در حالی که موقوفات باید مشکل گشا باشند، در بسیاری از جا‌ها تبدیل به معضل شده است و حتی بسیاری از اماکن وقفی به محلی برای پارکینگ خودرو تبدیل شده است. همچنین برخی از افراد به دنبال آن هستند که این اماکن را به صورت غیرقانونی تصاحب کنند.

میرمحمدی ادامه داد: علاوه بر این، اجاره موقوفاتی که در اختیار سازمان‌های دولتی قرار گرفته است، سالیان سال است که پرداخت نشده و هیچ اراده‌ای برای دریافت اجاره از این سازمان‌ها وجود ندارد.

وی اظهارداشت: در مورد بقاع متبرکه نیز باید گفت نذوراتی که مردم اهدا می‌کنند، باید در مسیر اهداف انقلاب و تقویت ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی هزینه شود که بعضا اینگونه نیست. همچنین برخی از موقوفات در اختیار افراد فاقد صلاحیت قرار گرفته و این مسائل و مواردی از این دست، محور‌های تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف است.

تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف

نماینده مردم میبد در مجلس گفت: بنده طراح این تحقیق و تفحص هستم، امضا‌های لازم برای انجام این تحقیق و تفحص اخذ شده و حدود ۸۰ نفر از نمایندگان این تحقیق و تفحص را امضا کرده اند. این طرح به اداره کل نظارت مجلس ارجاع شده است و سپس در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار می‌گیرد و بعد از بررسی و تصویب در این کمیسیون، به صحن علنی مجلس ارائه و بررسی خواهد شد.