نزدیک شدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات با بکارگیری روش‌های فنی و حقوقی

کیومرث یزدان پناه استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران می گوید روند مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به گونه‌ای است که عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران را در دولت سیزدهم به خوبی نشان می‌دهد. با توجه به پشتوانه‌ای که در همه جهات برای به سرانجام رسیدن مذاکرات ایجاده شده است.

این کارشناس سیاست خارجی می‌گوید به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده ایران جسورانه و با اراده‌تر از هر زمان دیگری برای ضمن متقاعد کردن طرف‌های مذاکره کننده شرایط را برای به نتیجه رساندن مذاکرات فراهم کند.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم دوشنبه، ۶ دی با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

او معتقد است این مسئله در جدیت تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری وزیر امور خارجه موید همین واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران در این مقطع زمانی مهم تصمیم گرفته است مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برساند بدون اینکه خدشه‌ای به منافع کشورمان وارد شود. همچنین بدون اینکه بهانه و دستاویزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار بگیرد که کشورمان را مورد هجمه قرار دهند. این‌ها نکات امیدوار کننده‌ای است که احساس مثبتی نسبت به به فرجام خواهی این دوراز مذاکرات را انعکاس می‌دهد.

وزیر امور خارجه هم بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محور‌های گفت و گو‌های روز اول نشست کمیسیون برجام عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله برای ما این است که در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

استاد دانشگاه تهران گفت: آنچه مسلم است این نکته است که ترکیب، ماهیت و کیفیت تیم مذاکره کننده ایرانی هر دوره با تغییراتی مواجه می‌شود و د ر مقطعی با بهره گیری از قدرت کارشناسی منتخب در این مذاکرا ت حضور پیدا می‌کنند نشان دهنده این نیست که ایران با افزایش تعداد افراد به اصطلاح به دنبال شلوغ کردن مذاکرات است، بلکه به منزله تدابیر فنی ایران در این دور از مذاکرات است که با اتخاذ روش‌های فنی و حقوقی مناسب مذاکرات را به نتیجه مطلوب نزدیک کند.

نزدیک شدن به نتیجه مطلوب در مذاکرات با بکارگیری روش‌های فنی و حقوقی

او دور هشتم از مذاکرات را مهم توصیف کرد و گفت: اراده کشور برای گرفتن نتیجه بسیار جدی است، اینکه کشورمان به طور داوطلبانه با آژانس همکاری کرده و درخواست‌های آن‌ها را تمکین می‌کند. همچنین اجازه نصب دوربین در مجتمع هسته‌ای کرج را داوطلبانه می‌پذیرد، و به آژانس بین المللی انرژی اتمی از روی اعتماد فرصت می‌دهد نشان دهنده گام روبه جلوی ایران است.