سیاست‌های جبرانی حذف ارز 4200 تومانی مشخص نیست

مسلم صالحی در گفتگو با افکارنیوز، با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم پیش بینی‌های لازم مبنی بر سازوکار جبران آن در بودجه ، گفت:حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا یک ضرورت بوده و شکی در حذف آن میان کارشناسان و مجلس نیست.

وی تاکید کرد: منتها دغدغه‌ای که نمایندگان در این مسئله دارند این است که اگر قرار است این ارز حذف شود منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است به چه نحوی هزینه و به مردم داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلانی تصریح کرد: دولت اذعان داشته که تعهد می‌دهد تا این منابع در قالب یارانه نقدی به مردم بازگردانده شود یعنی این یارانه در کنار یارانه قبلی قرار گرفته و به مردم پرداخت شود.

صالحی اظهارداشت: اینکه این مسئله به چه میزان از سوی دولت محقق شود، محل بحث است و به چه میزان حجم نقدینگی را افزایش دهد، جای سوال دارد و دغدغه‌ای جدی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت بتواند به نحوی جریان نقدینگی ناشی از این مسئله را مدیریت کند که موجب به افزایش تورم نشود این مسئله منطقی است، اما در غیر این صورت مجددا پایه پولی کشور افزایش یافته و تورم وارد فاز سرسام آوری خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور مثال اگر در پی این فرآیند قرار بر این شد که ۱۰۰ هزار تومان به حساب مردم واریز شود، نباید تورم سنگینی ایجاد شده و نهایتا دو برابر این منابع از جیب مردم برداشته شود همان اتفاقی که در موضوع یارانه ۴۵ هزار تومانی در کشور رخ داد.

637599740110238918

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از این رو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ باید به طور جدی به این مسئله ورود کرده و بدون احساسات و خارج از تعصبات به این موضوع بپردازد و البته نظر کمیسیون تلفیق هم همین است.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم هر جایی که بحث معیشت مردم در میان باشد نباید موضوعاتی از جمله همراهی با دولت، این مسائل را تحت شعاع قرار دهد.