پشت پرده پروژه شرق هراسی اصلاح طلبان

حجت‌الله فیروزی ، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز به پروژه اخیر شرق هراسی که اخیرا در رسانه‌ها علیه دولت سیزدهم از سمت جریان اصلاحات به راه افتاده بیان می‌کند: حتی اگر از دید خود جریان اصلاح طلب هم بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، اساس مذاکرات بر مبنای منفعت تعریف می شود و بالاخره توجه به ظرفیت هایی که کشورهای دیگر که به دیدگاه آن ها به ما نزدیک است، نباید از اینکه می خواهیم از یک ظرفیت جهانی که حاضر است در مقابل آمریکا هزینه هم بدهد و ظرفیت های خودش را در کشور ما فعال کند، نگران باشند.

وی افزود: باور کنیم یا نکنیم امروز در جهان قدرت هایی شکل گرفته اند که در مقابل آمریکا ایستاده اند یا از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی ظرفیت های بزرگی هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در مقابل آمریکا ایستاده اند و در جهان امروز حرفی برای گفتن دارند.

فیروزی تاکید کرد: از جمله این کشورها در منطقه ما کشور چین است که خود آمریکایی ها از ترس رشد اقتصادی کشور چین بارها کالاهای آن ها را تحریم کردند و از آن طرف اگر از لحاظ اقتصادی و توسعه ای هم نگاه کنیم متوجه می شویم که سرعت رشد اقتصاد چین در 20سال اخیر بی سابقه بوده و نیاز جهان را در بخش های مختلف تامین می کند.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: ظرفیت های کشور چین برای تمام کشورها غیر قابل انکار است حتی خود آمریکایی ها و اروپایی ها از ظرفیت های چین در حوزه های سرمایه گذاری و هم ساخت قطعات برای رفع نیازهایشون در حوزه های صنعتی استفاده می کنند.

او یادآور شد که بسیاری از برندهای معروف در زمینه الکترونیک، خودروسازی و صنایع فولاد یا پتروشیمی در کشور چین ساخته می شود.

فیروزی گفت: کشور روسیه هم دقیقا به همین صورت و یک ظرفیت بالای نظامی دارد و کشور ما هم برای تامین بخشی از زیر ساخت هایش باید از کشورهای دیگر استفاده کند. طبیعی است سراغ کشورهایی برویم که با ما همراه هستند و اتفاقا با دستور آمریکا عقب نشینی نمی کنند و حداقل به دلیل منافع خودشان هم که شده بر اساس تعهداتشان عمل خواهند کرد.

202006100154616063

چین و روسیه باعث کاهش اثر فشار تحریمها بر ایران شدند

نماینده مردم فسا درمجلس افزود: ما در سالیان گذشته همواره از ظرفیت های این کشورها استفاده کردیم و آن‌ها به خصوص در زمان تحریم های اخیر در سخت ترین شرایط  پل واسطی برای ورود تکنولوژی بودند  یا خودشان کالاهای مورد نیاز ما را تامین می‌کردند که باعث کاهش اثر تحریم ها در کشور ما شد.

فیروزی می‌گوید: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم اورپایی ها و آمریکایی ها بد عهدی کردند. به عنوان نمونه در همین قضیه برجام که چند سال وقت گذاشتیم و به تعهدات خودمان هم به صورت کامل عمل کردیم اما شاهد بد عهدی غرب بودیم.

او درانتها خاطرنشان کرد: آن چیزی که نگران کننده است حضور استعمارگرانه کشورهای دیگر است. حداقل در 40 سال گذشته کشورهایی نظیر چین و روسیه حتی در ادبیات و الفاظشان اظهار به تسلط مستکبرانه و موضع گیرهای مستکبرانه علیه ما نداشته اند و همیشه خودشان را به عنوان شریک تجاری ما معرفی کردند.