تقویت دانش بنیان، راه رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی است

مصطفی طاهری ، نماینده مردم زنجان و طارم و عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ بیان کرد:  ابتدا باید پرسید چرا شعار سال انتخاب می‌شود؟ علت اینکه هر سال رهبرانقلاب شعاری را برای آن سال انتخاب می‌کنند چیست؟

وی افزود: بخش زیادی از برنامه‌هایی که برای تقویت تولید وجود دارد کلی است. به‌طورمثال نمونه‌اش تبصره ۱۸ است که در ارتباط با اشتغال برنامه‌ریزی شده است. با این‌حال با شعار سال می توان جهت دهی برای این تبصره داشت.

طاهری ادامه داد: درشرایط فعلی می‌توان گفت شعار سال اولویت آن سال و سال‌های بعدی را بازگو می‌کند و صرفا مختص یک سال نیست. بنابراین با اتمام سال نمیتوان گفت شعار سال تمام شده است، بلکه این شعارها روزنه‌ای است که باید با استفاده از آن کشور را در راستای آن حرکت داد.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش بنیان مجلس تاکید کرد: برای اجرای شعار سال ۱۴۰۱ باید حداقل‌ها و مبانی کار انجام شود و بخش عمده‌ای از کار برای سال‌های بعدی برنامه‌ریزی شود.

او خاطرنشان کرد: لذا سال بعدی که برنامه ۵ ساله هفتم توسعه نوشته می‌شود یقینا شعار امسال برای نوشتن این برنامه کمک کننده خواهد بود از سویی دیگر در برنامه بودجه نیز بخش‌هایی همانند اشتغال و بحث مربوط به دانش بنیان دیده شده است.

طاهری می‌گوید: وضعیت دنیا، کشور و تحریم‌ها سبب شده تا رهبر انقلاب اولویت را به مسائل اقتصادی بدهند. در شرایط فعلی نیز اصل و ریشه سیاست‌های کلان اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم زنجان ادامه داد: شعاری که رهبر معظم انقلاب هر ساله در ارتباط با اقتصاد مقاومتی تعیین می‌فرمایند دارای ۱۰ مولفه از جمله مردم بنیاد، عدالت محور، دورن زا، برون گرا، پیشرو، فرصت ساز، مولد، جهادی، انعطاف‌پذیر و دانش‌بنیان است.

او بیان کرد: بنابراین مبرهن است که با این مولفه‌ها رهبر انقلاب از همان سال‌های گذشته بر اقتصادی که بر پایه دانش بنیان بنا شده باشد تاکید داشته‌اند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون دانش بنیان مجلس تصریح کرد: چند نکته در خصوص شعار سال وجود دارد که اهمیت و حکیمانه بودن این شعار را نشان می‌دهد. نکته اول؛ زمانی که یک کشوری همچون کشور ما تحریم می‌شود این تحریم چه با توافق و چه بدون توافق، برای آمریکا یک راهبرد است و دشمنان سعی می کنند همواره با ابزار تحریم برای دور نگه داشتن کشور ما از منافع اقتصادی استفاده کنند باید بنا را بر توان داخلی بگذاریم.

وی معتقد است که یکی از بهترین روش‌هایی که برای خنثی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد بحث اقتصاد دانش‌بنیان است یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک راهبرد اثر گذار برای مقابله با تحریم‌ها کاربرد جدی دارند.

*رشد اقتصادی ۳۰۵ برابری نیازمند تقویت دانش بنیان است

طاهری گفت: در سال ۱۴۰۱ بخش زیادی از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل خواهد شد، برای اینکه بتوانیم از طریق بهره‌وری رشد ۳.۵ درصدی برای کشور داشته باشیم باید بهره‌وری از طریق دانش بنیان را تقویت کنیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: چرا که رابطه قوی، نمایی و مثبت بین دانش بنیان و بهره‌وری وجود دارد. درنتیجه اگر بتوانیم تولیداتمان را به سمت دانش‌بنیان سوق دهیم با هزینه کم و نیروی انسانی کم بهره وری را بالاتر خواهیم برد.

طاهری که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هست، تشریح می‌کند که در حال حاضر تقسیم بندی در دنیا برای کشور‌هایی با فعالیت دانش بنیان وجود دارد. این کشور‌ها به چهار دسته پیشرو، میانه‌رو، دنباله رو نوپا تقسیم بندی می‌شوند و کشور ایران جزو کشورهای دنباله رو است.

او درانتها اضافه کرد: با این شرایط باید برنامه ریزی شود تا در انتهای سال ۱۴۰۱ ایران با عبور از مرحله دنباله رو به میانه رو برسد. با این وجود برای برنامه ۵ ساله هفتم نیز هدف گذاری های خوبی انجام خواهد شد تا در ۵ سال آینده کشور ایران نیز در بحث دانش بنیان جزو کشور های پیشرو شود.