رئیس‌جمهور: با جدیت جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود

رئیس جمهور در نشست با کارآفرینان و فعالان تولید دانش‌‌بنیان گفت: وقتی محصولی با فناوری پیشرفته و با استاندارد‌های لازم و قابل رقابت در کشور وجود دارد، نباید مشابه آن وارد کشور شود.

 

به گفته آقای رئیسی، «نباید به هیچ عنوان اجازه داده شود تا افرادی با زد و بندهایی به دنبال واردات بی‌رویه باشند و اگر دست‌های پنهانی در این زمینه وجود دارد، مسئولان باید آن‌ها را شناسایی کنند.»

او پیش از این ۱۱ فروردین امسال در سفرش به مشهد نیز گفته بود «باید با همکاری همه مدیران و شرکت‌های دانش بنیان، جلوی مافیای واردات بی رویه گرفته شود.»

شرکت‌های دانش‌بنیان و لزوم حمایت از آن‌ها دیگر موضوع این جلسه بود.

شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور از محصولات دانش‌بنیان حمایت کنند

رئیس‌جمهور گفت: تغییر نگرش، تحول در فرآیند و تحول نهادی، گام‌های اساسی در مسیر تولید دانش‌بنیان هستند و باید فرآیند شکل‌گیری ایده تا تبدیل آن به محصول متحول و تسهیل شود.

به گفته او، «شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور از همین امروز خود را موظف به فعالیت و حمایت از محصولات دانش‌بنیان بدانند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.»

علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی پیش‌تر از آمادگی این نهاد برای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان در سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» خبر داده بود.

کارگروهی برای هدایت، حمایت و نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود

رئیس جمهور در بخشی از این جلسه دستور داد؛ کارگروهی با محوریت معاونت علمی و مشارکت وزارتخانه‌های ذیربط برای هدایت، حمایت و نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود.

در نشست رئیس جمهور با کارآفرینان و فعالان تولید دانش‌بنیان، ۱۱ نفر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان در سخنان جداگانه‌ای دغدغه‌ها مشکلات و راهکار‌های خود برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در کشور را مطرح کردند.

رئیس‌جمهور: با جدیت جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود

تلاش برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان در کشور، تجاری سازی تولیدات شرکت ها، خرید و صادرات محصولات دانش بنیان، ایجاد یکپارچگی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از مالکیت فکری معنوی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل صدور مجوز کسب و کار، حمایت‌های بیمه‌ای و مالیاتی، رفع موانع گمرکی، جلوگیری از واردات محصولات مشابه و کوچک سازی دولت، از جمله نکاتی بود که در این جلسه توسط مدیران شرکت‌های دانش بنیان مطرح شد.