ارز ترجیحی به دست تولیدکننده نمی‌رسد / راهکار مهار افزایش قیمت کالا‌های اساسی

احمد راستینه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، با اشاره به گرانی کالای اساسی مردم و راهکار جلوگیری از آن بیان کرد: تمرکز دولت بر موضوع نهاده‌های دامی و نهاده‌های کشاورزی در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

 

وی تاکید کرد: آنچه که امروز ما تحت عنوان افزایش قیمت کالا‌های اساسی پیش رو داریم به چند دلیل حادث می‌شود یک اینکه بخش زیادی از نیاز ما در بخش کالا‌های اساسی متکی بر نهاد‌های دامی است و وقتی ما در بحث نهاده‌ها این مسئله را متکی به ارز ترجیحی کردیم و ارز ترجیحی هم به دست تولیدکننده نمی‌رسد، طبیعتا هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند.

 

این نماینده مجلس بیان کرد: آن چیزی که می‌توانیم برای مهار افزایش قیمت کالا‌های اساسی مدنظر قرار دهیم تمرکز ویژه دولت بر بحث نهاده‌های کشاورزی و دامی است.

راستینه اظهار کرد: حمایت از تولید در بخش کشاورزی و دامی کلید رمز خودکفایی در عرضه کالا‌های اساسی است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سیاستگذاری دولت منطبق بر آمایش سرزمینی، حمایت از مناطق مستعد کشاورزی و دامپروری، پیش‌بینی تسهیلات ارزی برای بنگاه‌های تولیدی در بخش کشاورزی و دامپروری می‌تواند در بلندمدت به مهار افزایش قیمت کالا‌های اساسی منتهی شود.

وی تأکید کرد: همچنین شفاف شدن ارز ترجیحی که ما به محصولات و کالا‌های اساسی اختصاص می‌دهیم باید مدنظر قرار گیرد چراکه امروز آنچه که به لحاظ ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی اختصاص می‌دهیم شفاف نیست و به دست تولیدکننده نمی‌رسد و نهایتاً هزینه آن در بازار آزاد و به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

راستینه تصریح کرد: دولت باید تمرکز بر تولید نهاده‌های دامی را مدنظر قرار دهد، همچنین دولت باید حمایت تسهیلاتی و همه جانبه‌ای از خدمات کشاورزی و دامپروری در کشور داشته باشد.

ارز ترجیحی به دست تولیدکننده نمی‌رسد / راهکار مهار افزایش قیمت کالا‌های اساسی

وی ادامه داد: همچنین دولت می‌تواند در راستای مدیریت کالا‌های اساسی و کاهش قیمت این کالا‌ها به موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامپروری اهتمام داشته بورزد تا این مشکلات از میان برداشته شود.