توقف مذاکرات ،ایران ۲۴ آمریکایی را تحریم کرد

دبی،(رویترز)-در روز شنبه ایران اعلام کرد که تحریم هایی را بر علیه ۲۴ نفر آمریکایی از جمله جورج کیسی،رئیس ستاد اسبق ارتش و رودی جولیانی،وکیل رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ اعمال کرده است. این در حالی است که ماه ها مذاکرات جهت احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ متوقف شده است.تقریبا تمام افرادی که از آن ها نام برده شد،مقاماتی بودند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خدمت کرده اند.دولت ترامپ ،مقامات،سیاستمداران و شرکت های ایرانی را تحریم کرد و ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران با سایر قدرت های جهانی خارج کرد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای که توسط رسانه های داخلی منتشر شده است،اعلام کرد: آمریکایی های تحریم شده را -که شامل چندین شخصیت تجاری و‌سیاستمدار هستند- به حمایت از «گروه های تروریستی» علیه ایران و « اقدامات سرکوبگرانه» اسرائیل در منطقه علیه فلسطینیان متهم کرد.

یازده ماه مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده در وین برای نجات توافق ۲۰۱۵ به بن بست خورده است،زیرا هردو طرف مدعی هستند که تهران و واشنگتن برای حل و فصل مسائل باقیمانده نیاز به تصمیمات سیاسی دارند.

تحریم ها به مقامات ایرانی این اجازه را می دهد که هرنوع دارایی را که متعلق به این افراد در ایران هست را توقیف کنند،هرچند با فقدان آشکار چنین دارایی هایی،این بدین معناست که این اقدام احتمالا نمادینی خواهد بود.

ژنرال آستین  اسکات میلر،فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در افغانستان،ویلبر راس وزیر بازرگانی اسبق ایالات متحده و چندتن از سفرای سابق،از جمله مقاماتی هستند که هدف تحریم های جدید ایران قرار گرفته اند.

در اقدامی مشابه که در ژانویه صورت گرفته،ایران بسیاری از امریکایی های ارتش ایالات متحده را به دلیل کشته شدن سردار قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ که در حمله پهپادی در عراق صورت گرفت،مورد تحریم قرار داد.

* محمدحسین ملکی