ادعای انگلیس درباره تهدید ارتش خرابکاران پوتین

هفته‌نامه «ساندی اکسپرس» گزارش داد، بوریس جانسون نخست وزیر، پریتی پاتل وزیر کشور و «استیو بارکلی» رئیس دفتر نخست وزیر انگلیس از این موضوع مطلع شده‌اند. شعبه ویژه سرویس جاسوسی داخلی انگلیس (ام‌آی۵) نیز کار نظارت بر مسافرانی را که وارد کشور می‌شوند افزایش داده و ستاد ارتباطات دولت انگلیس (جی‌سی‌اچ‌کیو) با سرویس‌های جاسوسی اروپایی در ارتباط بوده است.

یک منبع امنیتی به ساندی اکسپرس گفت: «نگرانی جدی وجود دارد که افسران یا عوامل وابسته به سرویس‌های امنیتی روسیه اقدام به ورود به بریتانیا و هدف قرار دادن مکان‌های استراتژیک کنند.»

وی افزود: «ما به خوبی از توانایی های آنها آگاه هستیم و دیده‌ایم که پوتین چگونه از این آژانس‌ها در شرق اروپا استفاده می‌کند.»

در همین حال وزارت امورخارجه انگلیس از تحرکات پویش‌های نشر شایعات در این کشور خبر داد که ادعا شده با عناصر مستقر در سن پترزبورگ مرتبط هستند.

«اد جانسون» رئیس پژوهشکده «سیبیلاین» با بیان اینکه «طیف وسیعی از اهداف احتمالی برای ارتش خرابکار پوتین وجود دارد» اظهار داشت: «هدف آن ها ایجاد هرج و مرج، وحشت یا بی اعتمادی به دولت است. این می‌تواند از خراب کردن یک ایستگاه فرعی و تقویت اثر آن با یک حمله سایبری گرفته تا وارد کردن ارز به بریتانیا برای تامین مالی سازمان‌های جدایی طلب، تا هدف قرار دادن وزرا، کارگزاران و مقامات و انتشار اسناد شرم آور باشد.»

وی ادعا کرد:‌ هدف تحقیر بریتانیا و کاهش حمایت مردمی از اوکراین است. برای انجام این کار نیازی به انفجار نیروگاه ندارید.

«اد جانسون» با بیان اینکه که سرویس اطلاعاتی روسیه به خاطر شکست‌هایش در اوکراین رسوا شده است، افزود: جای تعجب نیست که بریتانیا هدف شماره یک روسیه در اروپا است زیرا این کشور به عنوان سرسخت‌ترین متحد کی‌یف شناخته می‌شود.

ماه گذشته هم خبری درباره آماده باش نهادهای ارشد دولت انگلیس به دلیل احتمال حملات سایبری روسیه علیه زیر ساخت‌های این کشور و بروز اختلال گسترده در خدمات عمومی منتشر شد.

کارشناسان در انگلیس می‌گویند که روس‌ها می‌توانند همانطور که وب‌سایت‌ها و سیستم‌های کلیدی دولت اوکراین را پیش و در حین حمله به این کشور از کار بیاندازند، یک جنگ سایبری طولانی علیه بریتانیا و متحدانش اعلام کنند.

در همین حال به میلیون‌ها شرکت در سراسر بریتانیا هشدار داده شده که خود را برای حمله سایبری روسیه آماده کنند چراکه زیرساخت دیجیتال این کشور برای ارتش هکرهای روسیه یک بازی منصفانه تلقی می‌شود. کارشناسان در انگلیس ادعا می‌کنند که هکرهای روس با انتشار اطلاعات نادرست و سردرگمی در مورد آشفتگی اوکراین، انگلیسی‌ها را هدف قرار خواهند داد.

ادعای انگلیس درباره تهدید ارتش خرابکاران پوتین

در هفته‌های اخیر، سازمان نظارت بر سازمان‌های مالی انگلیس به مدیران ارشد بانک‌ها نامه نوشته و به آنها هشدار داده که برای حملات سایبری تحت حمایت روسیه آماده شوند و از به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی خود اطمینان حاصل کنند.

 

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.