تلاش طرفین مذاکرات وین برای استحکام‌بخشی بیشتر به توافق

داریوش پایسته با اشاره به ۲ مصوبه ضد ایرانی که طی ۲ روز گذشته در مجلس سنای آمریکا انجام شد، اظهار کرد: این ۲ مصوبه الزام‌آور نیست و اگر وارد مرحله تصویب در کنگره شود هم بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌تواند آن‌ را وتو کند. البته اگر هر ۲ مجلس باز هم به این ۲ مصوبه رای دهند، وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر و مصوبه به قانون تبدیل می‌شود که البته هنوز تا رسیدن به آن مرحله خیلی زمان مانده است. اکنون باید به این توجه کرد که این ۲ مصوبه پیش از اینکه تهدیدی برای ایران محسوب شود، یک تهدید بزرگ برای دموکرات‌های آمریکاست چراکه خروجی خوبی برای دولت بایدن ندارد و ناکامی سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این ۲ مصوبه بار دیگر نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست، افزود: در آمریکا ۲ نگاه نسبت به مذاکرات احیای برجام وجود دارد. نگاه اول با لابی صهیونیست‌ها در ارتباط است و اکثریت جمهوری‌خواهان و عده‌ای از دموکرات‌ها با این‌ نگاه همراهند و اعقتادی به هیچگونه موافقتی با احیای برجام و انعقاد توافق با ایران ندارند. گروه دوم که عمدتا از دموکرات‌ها هستند، دنبال شکل‌گیری توافق و بهره‌برداری آمریکا از آنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص اهمیت عنصر زمان برای هر کدام از طرفین مذاکرات عنوان کرد: تا قبل از شروع جنگ اوکراین ایران و آمریکا اصرار به انعقاد توافق داشتند اما از بعد از حمله روسیه به اوکراین صحنه سیاست بین‌الملل مخصوصا در حوزه آسیا و اروپا تغییر کرده و همه منتظر نتیجه این تحولات هستند؛ لذا در حال حاضر هم ایران فعلا می‌خواهد با احتیاط بیشتری عمل کند و هم طرفین غربی نمی‌خواهند به ایران که به نوعی از شرکای استراتژیک روسیه محسوب می‌شود، امتیاز دهند.

پایسته با بیان اینکه بر این اساس برای ۲ طرف عنصر زمان چندان اهمیتی ندارد، ادامه داد: ۲ طرف متوجه عواقب تاخیر در مذاکرات هستند اما این را هم می‌دانند که اگر در به سرانجام رساندن مذاکرات عجله کنند، ممکن است در آینده مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شوند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: در حال حاضر قیمت گندم در کشور ما افزایش یافته اما با به سرانجام رسیدن مذاکرات این مشکلات حل نخواهد شد چراکه در هر صورت روسیه و اوکراین به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان گندم درگیر جنگ هستند و حتی اروپا هم با مشکل آرد و غلات روبه‌رو است؛ لذا نمی‌توان اعتقاد داشت به سرانجام رسیدن هرچه سریع‌تر مذاکرات باعث حل این مشکل خواهد شد.

تلاش طرفین مذاکرات وین برای استحکام‌بخشی بیشتر به توافق

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت فروش نفت ایران گفت: در حال حاضر هم ما در حال فروش نفت به مشتریانی مانند چین هستیم. اکنون با توجه به اینکه کانون توجهات از ایران به اوکراین منتقل شده، بهترین موقعیت برای فروش نفت ایران است؛ لذا در حال حاضر از طرف غربی حساسیتی روی فروش نفت ایران نیست و یکی از دلایلی هم که باعث شد سناتورهای آمریکایی آن ۲ مصوبه را علیه ایران تصویب کنند، همین بود که بیان می‌کردند بایدن در حال مماشات با ایران است؛ در حالی که بایدن مماشات نمی‌کند بلکه با توجه به مجموع اتفاقاتی که در سطح بین‌الملل در حال وقوع است، توان برخورد با ایران را ندارد.