حاج قاسم سلیمانی کیست، چه کرد و چرا توسط ایالات متحده ترور شد؟

شبکه پرس تی وی با تولید برنامه « شهید » با اجرای «سرباز روح الله رضوی»، درباره نظرات نویسندگان سیاسی و اندیشمندان جهان پیرامون عملکرد و نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مخاطبان انگلیسی زبان خود روشنگری کرد.

 یکی از قسمت های این برنامه به واکنش نخبگان و رسانه های ایالات متحده درباره این شهید می پردازد. یکی از اندیشمندانی که مجری – کارشناس برنامه «شهید» با وی مصاحبه کرد خانم سارا فلاندرز است. این متفکر و نویسنده سیاسی معتقد است: « آمریکا به دلیل اینکه ژنرال قاسم سلیمانی دربرابر امپریالیسم امریکا در غرب آسیا ایستاده بود وی را ترور کرد.» این کارشناس ادامه داد: «ژنرال سلیمانی هرگز دشمن مردم ایالات متحده نبود اما دولت آمریکا وی را برای تحقق برنامه های امپریالیستی در غرب آسیا مانع بزرگی می دید.»

در ادامه این قسمت از برنامه، نظرات مقامات مطرح و مشهور سیاسی و نظامی ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت و جمله یکی از آنها که از ژنرل های ارتش آمریکا و از مسئولان پنتاگون بوده بسیار جالب توجه به نظر می رسد. «ای کاش نابغه ای مانند سلیمانی در ارتش امریکا وجود داشت»

همچنین این برنامه به سال 2014 و تحولات سریع عراق آن زمان گریزی می زند که امریکا از کمک به دولت بغداد که در آستانه سقوط به چنگال داعش بود خودداری کرد. در آن سال تنها کسی که به یاری عراق بر ضد داعش شتافت ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بود.

این قسمت از برنامه «شهید»، در ادامه به بررسی نظرات رسانه های درون ایالات متحده درباره نحوه معرفی سردار سلیمانی می پردازد. روزنامه واشنگتن پست و هفته نامه نیوزویک از رسانه های جریان اصلی غرب، سردار شهید را «فرمانده سایه» در افغانستان و سوریه و در عین حال استراتژیستی قابل معرفی کرده و رسانه دیگر وی را «فرمانده ای نظامی که بسیار قدرتمند و بسیار ناشناخته است» به مخاطبان خود می شناسد.

در بخش پایانی این قسمت از برنامه «شهید» به معرفی بیشتر شخصیت این مشهورترین ژنرال معاصر تاریخ ایران از زبان خودش می پردازد؛ آنجا که سردار می گوید: من متولد روستایی دور در کرمان هستم.

همچنین مبارزات وی در حلب و ابوکمال بر ضد تروریست های تکفیری وهابی داعش و القاعده به روایت همرزمان ایشان مانند سردار حسین نجات و سردار فلاحزاده به مخاطبان پرس تی وی ارائه شد.

حاج قاسم سلیمانی کیست، چه کرد و چرا توسط ایالات متحده ترور شد؟

در بخشی از برنامه «شهید» شخصیت کاریزماتیک و مردمی که شهید سلیمانی داشت بیشتر نمایانده می شود. ژنرالی عالی رتبه که با مردم و در کنار مردم زندگی می کرد و شنوای سخنان مردم به صورت مستقیم و بدون واسطه بود. سپس به قدردانی مردم به ویژه حضور میلیونی مردم در مراسم تشیع وی در تهران، مشهد و کرمان اشاره می شود.

در دیگر قسمت های برنامه «شهید» به نقش حاج قاسم سلیمانی در نابود کردن تروریست های داعش در عراق و سوریه و نیز حمایت سردار شهید از مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست پرداخته شد.