ممنوعیت استخراج رمزارز؛ سیاستی که عملاً «شکست خورد»

بر اساس آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس داده، یک ماه و ۱۰ روز پس از دستور قطع برق مزارع استخراج رمزارز ، تراهَش(از واحدهای اندازه گیری قدرت پردازش ماینر در شبکه) مطلق ماهانه ایران در شبکه بیت کوین از ۹۴/۶ میلیون تراهَش در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۴۰۰ تنها به ۷۵/۳ میلیون تراهَش در دهم مرداد ۱۴۰۰ رسید.

با وجود کاهش ایجاد شده اما، این به معنای بی‌توجهی نیمی از استخراج کنندگان رمزارز به دستور دولت و قطعی برق آنها بوده؛ توان مصرف برق این استخراج کنندگان در بدبینانه‌ترین حالت کمتر از ۸۰۰ مگاوات ساعت اعلام شده درحالیکه کسری تراز شبکه برق ایران بیشتر از ۱۰ هزار مگاوات ساعت بوده است.

این مرکز در گزارش خود گفته در بدبینانه‌ترین حالت، کمتر از ۱۰ درصد از کسری برق کشور را می‌توان به استخراج رمزارز نسبت داد.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، اعمال ممنوعیت کامل استخراج رمزارز در ایران با توان فنی و مقرراتی کنونی «غیرممکن» است و اقدام دیرهنگام در ساماندهی استخراج رمزارز‌ها می‌تواند مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری این حوزه را با موانع عمده‌ای مواجه کند.

این مرکز  از «ضعف کشور در اعمال سیاست‌های سلبی و ایجابی در حوزه استخراج رمزارز» به عنوان خطر جدی یاد کرده؛ به گفته آنها به نظر می‌رسد خطر اصلی، ناشی از گسترش استخراج رمزارز‌هایی مانند اتریوم در منازل شخصی باشد.

استخراج رمزارز بیت کوین در مزارع بزرگ و با تجهیزاتی دارای مصرف محسوس و با قابلیت ردیابی و کشف بالاتر انجام می‌شود، با این حال پژوهش مرکز پژوهش‌ها احتمال داده «مجموع مصرف برق در منازل شخصی برای استخراج اتریوم کمتر از ۱۲ مگاوات باشد.» چراکه استخراج رمزارز‌هایی شبیه اتریوم مصرف برق کمتر می‌خواهد، به تجهیزات گران قیمت‌تر و با ارزبری بالاتری نیاز دارد و ردیابی آن سخت‌تر است که می‌تواند مصرف برق خانگی را «غیر قابل کنترل» افزایش دهد.

در این گزارش آمده تاکنون استخراج رمزارز‌های انرژی‌بَر در کشورمان مطرح بوده است، اما همه انواع استخراج رمزارز‌ها انرژی را به هدر نمی‌دهند.

انواع جدیدی از استخراج رمزارز‌ها در حال گسترش هستند که یک فعالیت اقتصادی معمولی مانند ارائه فضای ذخیره سازی محتوا یا ارائه توان رایانشی برای فعالیت‌های مفید مانند واقعیت افزوده و اداره محیط‌های مجازی یا متاورس را به میدان رقابت استخراج وارد می‌کنند.

دولت ایران با هدف مقابله با آسیب به پایداری شبکه برق کشور، مصرف کنندگان غیرمجاز برق برای استخراج رمزارز را تهدید به برخورد قضایی کرد.

آمارها نشان می‌دهد بیشتر کشفیات در حوزه رمزارز بیت کوین بوده؛ به گزارش مرکز پژوهش‌ها، از ابتدای شروع طرح برخورد با استخراج کنندگان بدون مجوز از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰، مجموع کشف و شناسایی دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز به ۲۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه رسیده که توان مصرفیشان معادل ۶۲۱ مگاوات بوده است.

اگرچه این دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز در زمان‌های مختلف کشف شده و همه آنها هم‌زمان در شبکه برق فعال نبوده‌اند.

ممنوعیت استخراج رمزارز؛ سیاستی که عملاً «شکست خورد»

۵ خرداد پارسال رئیس جمهور دولت دوازدهم گفت که بر اساس آمارهای اعلام شده، ۳۰۰ مگاوات به صورت مجاز و ۲ هزار مگاوات به صورت غیرمجاز برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود.

آقای روحانی در نشست هیئت دولت از وزارت نیرو و وزارت ارتباطات خواست از استخراج رمزارز جلوگیری شود.