پیشنهاد عملیاتی ایران برای مقابله با سلطه جهانی دلار

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران پیشتر در ماه جاری گفت که این پیشنهاد به سازمان همکاری شانگهای داده شده است.

ایران امیدوار است بلوک اوراسیا به چشم انداز ژئوپولیتیک دائم درحال تغییر پاسخ دهد و پیشنهادش را در زمان مناسب بپذیرد.

پیشنهاد تهران درمورد پول واحد سازمان همکاری شانگهای هم راستا با یورو در زمانی داده شد که آمریکا و متحدان غربی اش یک سری تحریم های مالی و اقتصادی علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین اعمال کرده اند.

این تمهیدات سخت، نمونه بارز این مساله است که غرب چگونه از هژمونی و سلطه ارزی اش در نهادهای مالی بین المللی برای هدف قرار دادن کشورهایی استفاده می کند که آنها را متخاصم یا دشمن می پندارد.

براساس این گزارش، بانک های روسی از پلتفرم های پرداخت بین المللی سوئیفت حذف شدند و اتحادیه اروپا تراکنش های جهانی با نهادهای روسی با استفاده از اسکناس های یورو را ممنوع کرد و واشنگتن نیز دسترسی روسیه به دلار آمریکا برای تجارت بین المللی را قطع کرد.

مجموعه این تحریم ها علیه روسیه موید نگرانی دیرینه دیگر کشورهای در حال توسعه و نوظهور از خطرات بالقوه وابستگی شان به سازوکارهای مالی تحت هدایت آمریکا و غرب و سیستم تجارت بین المللی تحت سلطه دلار است.

این گزارش در ادامه حاکی است: ایران به مدت تقریبا چهار دهه قربانی تحریم های مستمر آمریکا بوده که به تهران اجازه مشارکت در تجارت جهانی که به طور عمده تحت سلطه تراکنش های دلاری است، داده نشده است.

در سال های اخیر، آمریکا نه تنها جنگ تجاری با چین راه انداخته، بلکه طیفی از تحریم های اقتصادی را اعمال کرده است.

شگفت آنکه، آمریکا حتی هند را که یکی از شرکای راهبردی اش و عضو گروه چهار جانبه کواد است، از این مساله مستثنی نکرده و واشنگتن، دهلی نو را به دلیل تصمیم اش برای اتخاذ موضعی مستقل در برابر درگیری های روسیه و اوکراین و حفظ مناسبات تجاری با مسکو، با تحریم تهدید کرده است.

این گزارش می افزاید: تسلیحاتی شدن دلار آمریکا در برابر روسیه، گمانه زنی هایی را رواج داده مبنی بر اینکه کشورهای نوظهور دیگری چون چین وهند به تلاش های دلارزدایی شان سرعت می بخشند تا از خود در برابر تحریم های مالی مشابه در آینده محافظت کنند.

در این خلال، پیشنهاد ایران برای ارز واحد سازمان همکاری شانگهای، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پول واحد منطقه اوراسیا می تواند چالشی جدی برای استیلای دلار در تجارت بین المللی ایجاد کند و در عین حال اعضای سازمان همکاری شانگهای را در برابر تحریم های اقتصادی یکجانبه غرب و آمریکا مصون دارد.

به نوشته این رسانه چینی، برای ایران و روسیه این پول واحد مزایایی دارد، دو کشور می توانند تحریم های غیرقانونی غرب را به منظور تجارت آزادانه تر با کشورهای شریک سازمان همکاری شانگهای حنثی کنند.

علاوه بر پیشنهاد پول واحد، بلوک سیاسی و اقتصادی اوراسیا مدت هاست به کاهش وابستگی اش به پلتفرم های مالی آمریکا و غرب فکر کرده است.

پیشنهاد عملیاتی ایران برای مقابله با سلطه جهانی دلار

در این میان، لازم است یک ارز مشترک یا یک پلتفرم پرداخت مشترک وجود داشته باشد که بتواند به طور خودکار از سوی هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای به هنگام تجارت با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

از سویی، روسیه و چین به طور جداگانه اقداماتی چون سیستم های پرداخت بین بانکی فرامرزی را به موازات سوئیفت آغاز کره اند و هند و روسیه نیز یک سازو کار تجاری مبتنی بر روپیه – روبل برای دور زدن تحریم های آمریکا و غرب تاسیس کرده اند. ایران نیز از دیرباز سازوکار تجارت ارز محلی با هند و چین داشته است.

در پایان این مطلب آمده است: زمان آن فرا رسیده است که یک واحد پولی مشترک برای منطقه در برابر استیلای دلار و اقدامات غیرقانونی آمریکا و غرب در زمینه تسلیح سیستم های مالی جهانی متناسب با منافع ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک شان ایجاد شود.

جهان دیگر نمی تواند گروگان یک سیستم مالی تبعیض آمیز باشد که به تداوم نظم اقتصادی تحت رهبری دلار آمریکا کمک می کند.