اژدرهای ایران آسیب‌ شدید به ناوهای دشمن وارد می‌کنند

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی ویژه امور نظامی در مطلبی به امکان حمله ایران به تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه از جمله ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس و آب‌های اطراف پرداخت و نوشت، ناوگان زیردریایی‌های کلاس «کیلو» نیروی دریایی ارتش ایران به اژدرهایی مجهز هستند که می‌توانند ساختار یک ناو هواپیمابر  به شدت آسیب برسانند.

وبگاه «19 فورتی فایو» روز یکشنبه در مطلبی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر امور دفاعی نوشت، بسیاری از کارشناسان این سئوال را مطرح کرده‌اند که آیا روسیه یا چین می‌توانند یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را در یک جنگ غرق کنند و آیا این بدان معناست که این کشتی‌های جنگی اکنون از کار افتاده شده‌اند؟ اما در مورد سایر کشورهایی که مقادیر زیادی موشک در زرادخانه نظامی خود دارند، مانند ایران، چطور؟ ایران در رزمایش‌های اخیر خود از بین بردن تجهیزات نظامی آمریکا از جمله یک ناو هواپیمابر را تمرین کرده است.

از دیدگاه نویسنده، اگرچه دفاع ایالات متحده از هر نظر برتر است، اما توان بالقوه انهدام موفقیت آمیز یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده توسط ایران غیرممکن نیست. در سال ۲۰۱۵، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راکت‌هایی را نزدیک ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس هری ترومن » که در حال عبور از تنگه هرمز بود، شلیک کرد. فرماندهی مرکزی آمریکا (تروریست‌های سنتکام) با محکوم کردن حمله ایران به عنوان «بسیار تحریک‌آمیز» گزارش داد که انگیزه سپاه پاسداران ایران، تهدید حضور آمریکا در منطقه بوده است.

 نویسنده با ذکر حمله به نفتکش‌ها در سال ۲۰۱۹، نزدیک بندر «فجیره» در دریای عمان نوشت، تقریباً یک پنجم مصرف نفت جهان از تنگه هرمز عبور و آن را به یک آبراه راهبردی تبدیل می‌کند. ایران با این تحرکات اخیر نشان داده که توانمند است و می‌تواند جریان نفت را مختل کند و اقتصاد جهانی را برهم بزند.

اژدرهای ایران آسیب‌ شدید به ناوهای دشمن وارد می‌کنند

                                                          زیر دریایی کلاس غدیر                  

نویسنده ادامه داد، اگرچه اژدرها و راکت‌های ایران به تنهایی خطر قابل‌توجهی برای یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا ایجاد نمی‌کنند، اما ایران می‌تواند سلاح‌هایی در اختیار داشته باشد که این کار را اجرا کنند. از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای گسترش و پیشبرد زرادخانه‌های تسلیحاتی افزایش داده است، افزایش توانمندی‌های ایران تهدید بزرگ‌تری برای دشمنانش از جمله آمریکا محسوب می‌شود.

در خاتمه این مطلب آمده است، ناوگان زیردریایی‌های کلاس «کیلو» نیروی دریایی ارتش به اژدرهایی مجهز هستند که می‌توانند سازه یک ناو هواپیمابر را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، ایران توانسته موشک‌های بالستیک دوربرد تولید کند که در نهایت قادر به هدف قرار دادن تجهیزات ایالات متحده هستند.