حذف ارز ترجیحی برای آرامش مردم مستضعف و عدم اسراف منابع دولت اجرا شد

غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: تخصیص ارز ترجیحی نتوانست هدف گذاری صورت گرفته را محقق کند و انحراف زیادی داشت.

 

وی افزود: هر تغییری در آغاز با برخی مشکلات مواجه است و سیاست حذف ارز ترجیحی هم از این موضوع مستثنی نیست. زمان باید سپری شود تا مردم نتایج تصمیم جدید را مشاهده کنند تا اقبال و همراهی بیشتر مردم را شاهد باشیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: به موازات اجرای طرح جدید مردمی سازی یارانه ها باید چتر نظارتی تقویت شود ضمن اینکه متاسفانه برخی از کالاها که پیش از این هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نبوده‌اند بالا رفته است.

وی افزود: معدل ارز ترجیحی از نظر کارشناسان پایین بوده فسادها و رانت های شکل  گرفته از ارز ترجیحی بوده است. وقتی مردم سر سفره خود نتیجه ارز ترجیحی را نمی‌دیدند،  نشان دهنده فساد و رانت بالای موجود در این ارز بود.

نماینده گرگان در مجلس اظهار داشت: این ارز ترجیحی بیشتر به کام افراد خاصی بود و حتی برخی از واردکنندگان استفاده کننده از این ارز را صرف واردات کالاهای لوکس و لاکچری و بعضاً غیرضرور به کشور می کردند و یا حتی این کالاها را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

حذف ارز ترجیحی برای آرامش مردم مستضعف و عدم اسراف منابع دولت اجرا شد

منتظری گفت: نگاه دولت برای تغییر سیاست شیوه تخصیص ارز ترجیحی این بود که ما شیوه حمایت را تغییر دهیم تا اسراف در منابع دولت صورت نگیرد و هم زمینه آسایش تولید کننده فراهم شود.