طرح آمریکا برای تشدید جنگ قومی و مذهبی در افغانستان

« حسن کاظمی قمی » نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گفت: اولویت آمریکا در افغانستان ایجاد جنگ قومی و مذهبی و قربانی کردن مردم این کشور برای طرح‌های خود در منطقه است. 

کاظمی قمی امروز (یکشنبه) در رشته توییتی نوشت: «اولویت آمریکا برای آشوب_هدفمند در افغانستان، جنگ آفرینی قومی و مذهبی است تا هزاره و تاجیک را قربانی طرح خود کرده و بحران افغانستان را منطقه‌ای کنند. جنگ در بلخاب فتنه مقدماتی آمریکاست؛ هرکس به آن دامن بزند در سناریوی آن کشور بازی کرده است.»

وی افزود: رهبران دلسوز همه اقوام افغانستان از درگیری بلخاب فاصله بگیرند. درگیری در بلخاب برای هیچ کس حاصلی جز خون ریزی مردم و ویرانی افغانستان ندارد. همه خیرخواهان افغانستان باید در مقابل درگیری بلخاب موضع بگیرند؛ محرک اصلی درگیری، سرویس‌های_اطلاعاتی چند ملیتی هستند.

 

طرح آمریکا برای تشدید جنگ قومی و مذهبی در افغانستان

شورای علمای شیعه افغانستان نیز در اعلامیه‌ای در رابطه با درگیری طالبان با نیروهای مولوی مهدی، در بلخاب سرپل گفته است که نباید غیرنظامیان در این جنگ مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

این شورا افزوده که بروز خشونت در شهرستان بلخاب ولایت سرپل نگرانی‌هایی را به وجود آورده و جنگ ویرانگر است و به هیچ‌ دلیلی به نفع کشور و ملت نیست. 

 جنگ در بلخاب به دنبال انصراف مولوی مهدی از عضویت طالبان و رفتن وی به این شهرستان صورت گرفته است. 

طی سه روز گذشته نیروهای طالبان و افراد وفادار به مولوی مهدی در اطراف شهرستان بلخاب به شدت درگیر شده و برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مردم این منطقه مجبور به ترک خانه خود و فرار به کوه‌های اطراف شدند.